zaterdag 7 november 2015

Wat te doen met groene tomaten....


Dit jaar groeiden er veel tomaten in mijn moestuin, in mijn kasje en een paar op mijn balkon. Ik spreid de planten graag,  want als er een tomatenziekte in komt, ben ik niet alle tomaten kwijt. En ik speel met zonlicht, warmte en de voedingsbodem.  Ik hoopte op genoeg tomaten om ze lekker te kunnen inmaken en er extra's mee te kunnen doen. Ik heb één keer lekker tomaatjes gedroogd (nog zonder mijn voedseldroger.... in de oven gaat het ook) en ik heb een kilo tomaten gebruikt voor een tomaten-courgette chutney. Verder hebben we ze veel gegeten. Maar mijn oogst viel nog wat tegen, doordat het tomatenkasje in mijn tuin met de zomerstorm kapot waaide. Met al die regen in de nazomer, rotten de tomaten gewoon weg.....

In mijn glazen kas, bij ons huis, groeien de tomatenplanten wel goed. Maar hoewel  de kas op het zuiden staat, staat hij toch niet op de juiste plek. Hij staat achter een hoge heg en dat geeft veel schaduw. De tomatenplant die aan de zonkant staat, heeft mooie, rode tomaten opgeleverd. De plant aan de 'hegkant' heeft erg weinig opgebracht, in ieder geval kleurden de weinige tomaten daar niet rood.

En nu, aan het eind van de zomer, wat zeg ik, het is november en al bijna winter, is het echt einde verhaal voor alle tomatenplanten. Maar ik heb nog wel groene tomaten hangen, tenminste, daarnet nog. Nu heb ik ze maar geplukt, want hoe zonnig het nog kan zijn, ze rijpen ècht niet meer. In de vensterbank lukt het rijpen nog een beetje. Ik heb tenminste nog rode tomaten liggen, maar de smaak gaat erg achteruit. Ze zijn  gerijpt aan de plant veel lekkerder.
Maar goed, de groene tomaten die ik nu nog heb, daar ga ik wat mee doen .
Weggooien is zonde. I love food and hate waste!
Hoewel groene tomaten giftig zijn, net als groene aardappelen en groene vlierbessen, (ze behoren bij de nachtschade familie) zijn ze wel te eten. Je moet ze alleen bewerken, lees verhitten.

Nee, ik ga tomaten pekelen en op die manier inmaken. Dit gebeurt ook veel in Oost-Europese landen, heb ik me door een Russische vriendin laten vertellen.

Ik heb een receptje gevonden en ga de tomaatjes gelijk op twee manieren kruiden.
1. ingelegde dilletomaatjes
2. ingelegde kerrietomaatjes

Eerst was ik de tomaten goed en snijd ze in 4 tot 8 stukjes.
Ik kook water met azijn en zout. Ik neem 250 ml azijn, 250 ml water en  20 g grof zeezout.

Ondertussen maak ik in twee aparte schaaltjes de specerijenmengsels.
Ik neem voor de dilletomaatjes:              
4 g dillezaadjes                                         
3 g zwarte peperkorrels
2 kleine laurierblaadjes
3- 4 teentjes knoflook

En ik neem voor de kerrietomaatjes:
2 g kerrie
47 g rietsuiker
1 g komijnzaadjes
6-8 pimentkorrels
klein stukje verse gemberwortel.

Ik kom erachter dat ik geen (met sodawater) uitgekookte potjes meer heb. Dat moet ook nog gebeuren. Na het uitkoken en uitlekken, spoel ik de potjes nog twee keer goed uit met schoon kokend water. En weer laten uitlekken.
Kijkend naar de hoeveelheid tomaatjes die ik heb, vul ik drie potjes met het ene specerijenmengsel en vier met het andere mengsel. Vervolgens doe ik de tomatenstukjes in de potjes. Ik druk ze even stevig aan, zodat er veel inpassen.
De tomaatjes zijn nog niet verhit, maar dan schenk ik er het kokend hete azijnwater met zout overheen. Ik draai de deksel stevig op de potjes. 

Nog even de tomaatjes doorkoken. Leg op de bodem van een kleine pan een theedoek, vul de pan halfvol met water en kook vervolgens de potjes 10 minuutjes ....  en dan op zijn kop wegzetten. Zijn de deksels vacuüm gezogen, dan kun je ze zeker een jaar bewaren. Laat de tomaatjes vier weken staan, voordat je ze gaat consumeren.
Ik ben echt heel benieuwd naar de smaak, maar ook ik moet nog even wachten......

Geen opmerkingen: