vrijdag 19 juli 2019

Suikervrij rabarbersap

Het stond al een tijdje op mijn to-do-list: rabarbersap maken. Maar dat kan eigenlijk niet meer ná de langste dag van het jaar. Nu voel ik me een beetje schuldig.....  want ik oogstte nog rabarber en dat terwijl juli al over de helft is.
Om twee redenen is dat namelijk minder goed:
  1. De hoeveelheid oxaalzuur neemt enorm toe en heel gezónd is dat niet voor je. Dat stroeve gevoel op je tanden bijvoorbeeld komt van oxaalzuur.
  2. De plant zelf moet op kracht komen en z'n energie naar de wortels sturen, zodat die zich goed ontwikkelen. Wist je dat een rabarberplant zeker 10 jaar oud kan worden en zo lang op de dezelfde plek kan groeien?
Maar goed..... toch gezondigd; ik heb rabarber geoogst. De planten zaten zó bomvol rabarber....  ik oogstte in no-time meer dan 5 kilo. Ik had in juni niets geoogst en heb ook nu nog voldoende laten zitten.
Maar de pompoenplanten die ernaast staan, krijgen tenminste weer voldoende licht en ruimte...
 
Van die kilo's en kilo's rabarber maakte ik dus sap.
Eigenlijk wilde ik een combi-sap maken. Met appel of aardbei ofzo....
Maar nergens vond ik een recept hiervoor.
 
Dus ik maakte het zelf en met de sappan is rabarbersap maken een koud kunstje, eerlijk gezegd.
Ik deed het vandaag tussen de bedrijven door: ik was ondertussen nog bezig flessen en potjes uit te koken, ik dronk thee en kletste bij met een vriendin en maakte jam.
Resultaat van dit multitasken?
Een mooie voorraad rabarbersap wat lang houdbaar is en......
 het is zelfs een versie zonder suiker geworden.
Dát is wel een uitdaging, want rabarber is echt zuur.
En toch is 't ie lekker geworden.
Leuk, hè?!!
 

Suikervrij rabarbersap

Ingrediënten:
              voldoende voor 3,5 l sap
  • 4,5 kilo rabarber
  • 500 ml diksap (appel met gele vruchten)
    verder nodig
  • sappan
Hoe maak ik het klaar:
Met een sappan sap maken is echt super simpel.
Maak de rabarber schoon, snijd lelijke of uitgedroogde plekken weg en was de rabarber. Snijd ze in grove stukken en doe deze in het bovenste deel van de sappan. Doe in het onderste deel water en breng aan de kook.
Laat de sappan 45 minuten goed doorkoken. Door de hete stoom, die eerst door de trechter en vervolgens door de gaatjes van het bovenste deel van de pan bij de rabarber terecht komt, komt het sap vrij. Langzaam zal dit uit de rabarber lekken in het middelste deel van de pan.
Na 45 minuten is het de optimale tijd van ontsappen. Korter levert minder sap op, langer zorgt ervoor dat er naast sap ook vezels en andere stoffen in het sap terecht komen.

Je kunt dit sap zoeten met suiker, maar dat wilde ik niet.
Dus koos ik voor appeldiksap met gele vruchten.

Ik goot deze bij de rabarber in de pan. Natuurlijk lekt deze door en het vermengt zich met het rabarbersap.
Wil je het sap langer kunnen bewaren, werk dan zeer schoon. Gebruik flessen die in soda water zijn uitgekookt en vlak voor gebruik nog eens met kokend water worden omgespoeld.
Doe het kokendhete sap via het slangetje van de pan in de flessen en zet deze omgekeerd weg. Door het langzaam afkoelen zal het deksel op deze manier vacuüm trekken.

Zo is het rabarbersap wel een half jaar houdbaar. Eenmaal geopend bewaar je de fles in de koelkast en drink je het sap binnen een week op.
Je proeft het zuur van de rabarber goed, maar het sap is  zoet genoeg, door het diksap.
Lekker!

En kijk hier....  als ik even niet oplet is opeens één fles al leeg ;)




Wil je meer lezen over het gebruik van de sappan en andere saprecepten uitproberen?

Klik dan eens hier:
 
 

Geen opmerkingen: