zondag 17 april 2016

Pesto zelf maken

Een paar jaar geleden maakte ik voor het eerst zelf pesto, toen ik veel basilicum had staan.
Deze week maakte ik pesto op basis van spinazie.
Maar ik ontdekte dat je eigenlijk van elke groene groente of kruid pesto kan maken, als je een aantal vaste  ingrediënten toevoegt.
En als je eenzelfde bereidingsvolgorde aan houdt....
Hier komt mijn:

Basisrecept pesto:

Ingrediënten:
  • 150 - 200 g (of twee handen vol) groen kruid of groente   (bijv. basilicum, spinazie, boerenkool, raapsteel etc.)
  • 2 - 3 tenen knoflook (naar smaak meer of minder)
  • 50 g noten (bijv. pijnboompitten, walnoten, pistachenoten, hazelnoten)
  • 50 - 75 g geraspte kaas (bijv. Parmezaanse, Grana Padano, Hollandse belegen....)
  • 100 - 200 ml olijfolie
Hoe maak ik het klaar:
Gebruik een keukenmachine en dan is het een fluitje van een cent.
Was de groente goed. Pel de knoflook. Kies de noten en let op het smaakkarakter.
Rasp de kaas en doe alles in de keukenmachine. Maal fijn.
Voeg daarna de olie in een straaltje toe, terwijl de keukenmachine draait.






















Doe dit tot de gewenste smeuiigheid /dikte bereikt is. Proef een beetje en breng op smaak met zout en peper.

Fantastisch, hè? Zo maak je altijd je eigen verse pesto met de ingrediënten die jij in huis hebt. Of die bij jou in de tuin groeien......
Perfect voor bij de pasta, als tapashapje of, zoals mijn kinderen doen, op een boterham met tomaat ;).
Volgende week ga ik een pesto uitproberen met onkruid......

Hier nog even mijn heerlijke

Spinaziepesto met penne

                                            
Ingrediënten:
  • 150 g verse spinazie
  • klein handje verse basilicum
  • 1 teen knoflook
  • 50 g gepelde pistachenootjes
  • 50 g geraspte belegen kaas
  • 200 ml olijfolie
  • versgemalen zeezout
  • versgemalen peper
  • 500 g volkoren penne
  • 200 g diepvriesdoperwten
  • 200 g roomkaas (bijv. Ricotta)


Hoe maak ik het klaar:



Maak eerst de pesto volgens bovenstaand recept.
Breng op smaak met zout en peper.
Kook de penne beetgaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Kook de laatste 2 minuten de doperwten mee. Giet af en bewaar een paar lepels kookvocht.
Meng de pasta met de spinaziepesto in een voorverwarmde schaal. Voeg wat kookwater toe om de saus losser te maken. Verdeel de roomkaas erover en maal er verse peper over.








Een eenvoudig maar puur gerecht!

Zó at ik mijn verse voorjaarsspinazie dit weekend!

Geen opmerkingen: