vrijdag 2 december 2016

Sinterklaas 2016


Sinterklaasavond :
Ik ben dol op het Sinterklaasfeest: gezellig, knus en vol van verwachting en vrolijkheid.
Soms is de praktijk ietsje anders, maar........  ik houd er van!
En ondanks alle negativiteit dit jaar in de media, houd ik me daar bewust niet mee bezig.

Dit jaar besluiten we pakjesavond op zaterdagavond (3 december) te vieren. 's Middags staat er nog een tafeltenniscompetitie op het programma, waar zoonlief speelt en mama coacht. Gelukkig kan onze kleuter al goed een avondje op blijven......
Dus is bijna het 'heerlijk avondje' aangebroken......

Voorgaande jaren aten we best ongezond met veel Sinterklaaszoetigheid. Daar had ik vorig jaar ècht geen zin meer in. Ik koos iets gezonds om te koken wat alle kinderen super lekker vinden. En dit jaar maak ik een soepbuffet!
Gezellig een pannetje op de kachel......
Ik heb een pan courgette-tomatensoep staan, daar maak ik een groentesoepje met zelfgebakken croutons bij en een knolselderijsoepje met paddenstoelen. Volkoren bio stokbroodje met versgemaakte kruidenboter erbij....... Voor elk wat wils, zou ik zo zeggen!

Deze avond doen we het allemaal wat losser dan op andere avonden. In plaats van een standaard toetje, gaan we beginnen aan de zelfgebakken kruidnootjes, zelfgebakken taaitaai, de banketletter en pepernoten. Dat wordt de start van onze avond. 
Hoewel de kinderen super druk zijn bij het vooruitzicht (hoe zou dat nu toch komen?) gaat het vast goed, net als vorig jaar.






Vorig jaar hebben we een Sinterklaasspel gemaakt, zodat we niet alleen maar zitten te snoepen en de kinderen alleen maar gefocust zijn op de cadeautjes....
Het was erg gezellig om te spelen, hoewel ik echt niet meer weet, waar ik het spel vandaan heb.
De opdrachtkaartjes zijn op rijm en krijg je als je met een dobbelsteen gooit. Er zitten erg grappige opdrachten bij, zoals: 'pak je voeten in met inpakpapier en loop er de rest van de avond op'.
Onderaan dit blog, schrijf ik de opdrachten uit, voor wie dit spel leuk lijkt.








Na het minimaliseren, met de novemberchallenge,  waar ik overigens nog helemaal niet klaar mee ben, is het wel een uitdaging om pakjesavond te vieren. Maar ik doe het op de volgende manier:
Vanaf de zomervakantie heb ik al niks onnodigs en extra's meer gegeven aan de kinderen. Nu krijgen ze heel praktische cadeaus zoals: allemaal hun eigen douchegel,  een grappige fietsbel, een paar onesies, die zijn altijd welkom, een nieuwe schoolbeker, een mooie boxer, viltstiften (de oude zijn al weken geleden weggegooid, omdat ze kapot/leeg waren) etc. etc. Dingen die gebruikt gaan worden èn die ook 'op' gaan.
Tot mijn jongste zoon van de week opeens met een benepen gezicht vroeg: "Maar mam,  we krijgen toch ook nog wel iets om mee te spelen, of niet?"
Natuurlijk, dat ook..... Ach, hij was echt een beetje ongerust, dus stelde ik hem maar gauw gerust! Maar we maken het gewoon niet te gek.
Dat is ook niet bedoeling en oorsprong van het feest!!

Om geen scheve gezichten te zien, krijgen alle kinderen even veel pakjes. En of ze nu duur of goedkoop zijn, dat maakt niet eens zoveel uit. Zelfs niet voor onze oudste met zijn 'wiskundeknobbel'.
Vorig jaar had ik de cadeautjes verdeeld over drie zakken, die uiteraard niet helemaal vol zaten.
En met grote pauzes ertussen pakken we de cadeautjes uit. Ik had voor veel gedichten gezorgd, ik vind het zelf altijd leuk om te schrijven en het hoort er echt bij.
Bij gedichten maken, kijk ik altijd naar het cadeau en de ontvanger. Ik doe per kind ongeveer drie gedichten en ga er gewoon even voor zitten. Naast een standaardregel, maak ik er altijd wat origineels van. Het is geen poëzie, maar dat hoeft niet.
Vorig jaar had ik een erg leuk gedicht voor de jongste twee kinderen die ik telkens betrapte op 'nagelpeuteren'. Hun nagels zagen er niet uit en zij kregen dus een nagelvijl. Met een gedicht dat sommeert dat ze een vijl moeten gebruiken en nooit meer nageltjes mogen peuteren.....  Halverwege het jaar heb ik het er met de kinderen nog eens over gehad. "Geen nageltjes trekken, hoor. Dat vindt Sinterklaas ook niet goed!" Ach ja, het is ook een beetje een moraliserend feest, toch?!
En ze hebben het best goed volgehouden!!

De oudste kinderen die extra zakgeld krijgen,  betrokken we bij het kopen van een paar cadeautjes.  De kinderen kochten een paar cadeautjes voor ons. Leuk om te zien, hoe ze hier hun best op doen. Met gedicht erbij!

Het wordt vast een geslaagde avond, die láng mag duren.

Voor degenen met (jonge) kinderen, die ook het Sinterklaasspel eens willen spelen, beschrijf ik hieronder het spel en geef ik de tekstkaartjes.
En ach..... als je melig bent, kun je dit natuurlijk ook met volwassenen spelen......

Sinterklaasspel:
Het spel is geschikt voor kinderen van 4 tot 12 jaar
Het is gemakkelijk zelf te maken:  papieren kaartjes, geplakt op karton.

Wat heb je nodig:
  • 12 opdrachtkaartjes
  • 2 dobbelstenen
  • evt. een ganzenbordspel (of een variatie erop)
  • Sint cadeaupapier

Hoe speel je het:
Om de beurt gooit iemand de dobbelsteen, pakt het bijbehorende kaartje, leest de opdracht voor en voert de opdracht uit.
Je kunt hierbij ook gebruik maken van een ganzenbordspel. Niet de regels van het ganzenbord gelden, maar het aantal ogen van de dobbelsteen bepaalt je opdracht. En zo loop je met je pion het bord over.  Bij deze variant zit een duidelijk einde, hoewel het niet om winnen gaat. Het is een coöperatief spel!

De kaartjes
Hopelijk kun je ze kopiëren en plakken.....

1.
"Jij gaat even uit de kamer en iemand anders verstopt snel.....
dit gedichtje. Jij moet zoeken. Warm en koud roepen mag wel!"

2.
"Iedereen buigt voorover en jij tekent vlug....
een mijter of pietenmuts op ieders rug.
Het mag met je vinger, maar raden ze niet goed?
Dat betekent dat het helemaal over moet!"

3.
"Loop 3x om de stoel mijn kind......
klim er op, roep je naam en buig 3x voor de Sint"

4.
"Pak je voeten maar eens in; doe er papier omheen......
maak het vast met plakband van je hak tot je teen....
zo loop je op cadeautjes die steeds ritselen en kraken.....
pas als het spel voorbij is, mag je de pakjes openmaken!"

5.
"Wat rijmt er op 'dak' en 'piet'? Zeg het maar......
nu nog rijmen op 'Sint' en je bent klaar!"

6.
"Jij bent nu even 'liedjes-Piet'
en je zingt op één been, het stoombootlied!"

7.
"Jij moet iemand kiezen die zijn of haar schoen uittrekt.....
en één uur lang niet meer aan mag doen!"

8.
"Pak stiften en papier en teken Sinterklaas......
maar het moet met een blinddoek, helaas!"

9.
"Je mag het iemand vragen, je mag ook iemand bellen.....
maar je moet hardop '10 scheve, gescheurde schoorstenen' gaan tellen
(één scheve, gescheurde schoorsteen, twee scheve, gescheurde
schoorstenen,  drie..... etc.) "

10.
"Er liggen vijf proppen pakpapier die moeten in een doos.....
Je mag je handen niet gebruiken, ook al duurt het een hele poos!"

11.
"Maak een prop van pakpapier......
gooi tien keer over, veel plezier!
Maar valt de prop....... helaas, pindakaas....
'Begin weer bij één"!' zegt Sinterklaas."

12.
"Maak een prop van pakpapier en leg die op je rug....
loop nu gebogen naar de deur en naar je stoel terug....
Valt 'ie niet? Ben je een knappe piet.
Valt 'ie wel? Moet het over en snel!"

Op de achterkant van de kaartjes, teken je het aantal ogen van de dobbelsteen.

Naast dit spel, kun je ook gaan sjoelen met kruidnootjes (of toch maar de 'gewone' sjoelschijven....)

Wat ik altijd belangrijk vindt, is iemand te betrekken bij onze gezinsmomenten, zoals dit Sinterklaasfeest.
Iemand die vaak alleen is, is welkom om dit feest-voor-iedereen, gezellig mee te vieren.
Dit jaar heb ik al een cadeautje voor een mystery guest, maar ik heb zelf nog geen idee wie dit zal zijn. Ik heb nog niemand uitgenodigd.........
Weet jij iemand, of ben je zelf alleen deze avond...... kom en schuif aan!


Hopelijk heb ik je geïnspireerd door hoe wij 'Sinterklaas' vieren.......
Hoe vieren jullie dit feest?
Een heel gezellig, goed weekend voor iedereen en een fijne Sinterklaasavond!









 

Geen opmerkingen: