maandag 5 december 2016

Mijn moestuin (47 & 48)


Om maar met de deur in huis te vallen:  ik heb weer eens iets bijzonders gedaan, afgelopen week!! Ik was met gereedschap en een boomstam in de weer. Vervolgens heb ik twee boomstammen 'geplant' op de schaduwrijke plek onder de vijgenboom.  Boomstammen planten?? Ja, afgekapte, 'dode' boomstammen......
En erin zit deuvelbroed.... klinkt een beetje creepy, maar het heeft te maken met paddenstoelen.  Voordat ik er te veel over verklap...... Een blog hierover verschijnt binnenkort.  Maar het is ècht heel leuk!!!

























Een paar foto's als sneak preview,
de rest volgt.....











Bizar, ik heb vorige week nog de laatste tropische groentes geoogst uit de kas. Eerlijk gezegd was ik ze een beetje vergeten. En het is toch ècht geen verwarmde kas.......  


De mini-aubergines (ja de plant gaat nu toch dood) en de Spaanse pepers geoogst.  Lekkerrr.
De pepers vries ik trouwens in, kun je prima doen en voor gebruik haal je het gewenste aantal pepers eruit.  De zaadlijsten zijn van de bevroren peper makkelijk te verwijderen.

Is 't ie eenmaal ontdooid, dan wordt het wat moeilijker. Ach...... houd je van pit? Dan snijd je ze gewoon mee..... er is geen wet die zegt dat je de pitjes en zaadlijsten moet verwijderen....
Geef bij het eten er dan wat 'te blussen' bij. Brood of rijst zijn ideaal. Suiker helpt ook, maar drink nooit water!!


Ik oogstte de eerste aardperen! Op deze foto kun je goed zien, hoe vers ik het op mijn bord wil hebben. Het is deze weken rond vijf uur al donker, maar ik moest ze rond die tijd nog gaan oogsten.
Gelukkig had ik een 'zaklamp' bij me........ ;)

Hier is een wel heel grote aardpeer, met verschillende aan elkaar vastgegroeide knolvertakkingen. Ondergronds groeit de aardpeer of topinamboer of Jerusalem artisjok flink door. Omdat ik ook erg veel kleine knolletjes vond, denk ik dat ik de rest van de aardperen nog even laat zitten. Tot eind februari kunnen ze nog prima  geoogst worden.
Oh ja, ik at ze in mijn lievelingsgerecht: gegratineerde aardperenKlik hier voor het recept.


Verder groeit de rucola gestaag in mijn kas. Wonderlijk! Ik kan het vast gaan oogsten, komende week....


De tijd van verse munt thee is alweer geweest..... helaas!

Gelukkig heb ik nog wat colakruid op het moestuindak van het kippenhok groeien.  Lekker hoor! Af en toe een vers kopje colathee ;)

Het heeft ook al een paar keer flink gevroren.
Is de boerenkool geen decoratieve plant zo?! In een nette border zal hij niet misstaan!
En na de vorst smaakt 't ie nog lekkerder!
Ik oogst de bladeren van onder af. Elke keer bij verschillende planten. Zo  kan de 'kroon' doorgroeien en heb ik langer boerenkool om te oogsten.
Ik heb een mooie rij bloemkoolplanten staan, maar ik weet nog steeds niet of het nu winterbloemkool is of niet.
Het is natuurlijk belangrijk bij het zaaien van planten om te weten wanneer ze geoogst kunnen worden. Dan weet je tenminste ook wannéér je ze moet zaaien.
Ik vrees dat ik er vanzelf achter ga komen.
Ik vind de bladeren van de bloemkool verdacht slap gaan hangen..... :(

Met de komst van de vorst is het ook tijd om kwetsbare boompjes en struiken te beschermen tegen de kou. Maar  wanneer hebben planten nu echt bescherming nodig? Tegenwoordig wordt in de media een beetje nachtvorst al snel breed uitgemeten, als: “winterkoude komt eraan!”. Nachtvorst is echter een doodnormaal verschijnsel. Vaak daalt de temperatuur niet lager dan -5 graden Celsius. Een temperatuur waar bijna geen enkele plant zich ook maar iets van aantrekt.
Er is een verschil  tussen nachtvorst en 'echte' vorst. Vorst die niet alleen in de nacht maar ook overdag aanhoudt. Bij 'echte' vorst  raakt de bovengrond bevroren en kan het matig tot streng gaan vriezen. Zeker in combinatie met sneeuw. Bij matige vorst liggen de temperaturen tussen de -5 en -10 graden Celsius. Bij strenge vorst liggen de temperaturen tussen de -10 en -15 graden Celsius. Vaak wordt er dan gesproken over een vorstperiode. Extreem zijn de zogenaamde koudegolven waarbij de temperatuur gedurende minimaal 5 dagen niet boven nul komt en het in de nachten streng vriest. Het zijn deze temperaturen die sommige planten de das om kunnen doen.

De mate waarin planten zijn bestand tegen koude wordt winterhardheid genoemd. Dit is afhankelijk van de soort en soms ook leeftijd van een plant. Waar de plant groeit is een derde erg belangrijke factor. Zet planten die van zichzelf gevoelig zijn voor vorst daarom eerder op een beschutte plek in de tuin, dan op een open, winderige plaats.
Planten in pot lopen bovendien een groter risico op vorstschade dan planten in de volle grond. De wortel van de plant-in-pot bevindt zich boven de grond. Het risico op bevriezing is daardoor aanzienlijk groter. Zelfs winterharde planten kunnen in een pot dood vriezen of schade oplopen. Wortels van planten in de volle grond zijn goed beschermd. Meestal bevriest alleen de bovenlaag en blijven diepere wortels gevrijwaard van vorst.

Planten en boompjes kun je ook op een natuurlijke manier beschermen tegen de kou. In de eerste plaats is het altijd beter om je tuin pas in maart op te schonen. Dus heb je je tuin nog niet 'winterklaar'? Geeft niet.......  Verdorde planten en afgevallen blad zorgen voor een natuurlijke bescherming van de bodem.
Soms is het nodig om over de grond nog een extra beschermlaag aan te brengen van blad, compost of bijvoorbeeld houtsnippers. Deze methode heet officieel mulchen.
Met matige vorst is er in mijn tuin wel eens een eucalyptus boom en een laurierboompje doodgevroren..... en ook mijn olijfboompje. Zonde natuurlijk!


Maar ik ben voorbereid en heb een voorraad noppenfolie bewaard. Dit wikkel ik om de stam van het kwetsbare boompje. Dit gaat niet over de blaadjes en de top heen, want folie laat geen licht en lucht door.... dan zou het boompje stikken. De stam en wortels beschermen is het beste!

Mijn  laurierboompje en nieuwe olijfboompje pak ik goed in.
Voor olijven is een temperatuur van -8 graden Celsius het minimum.


Ik doe weer wat aarde en blaadjes rondom het noppenfolie op de grond.
Heb je geen plastic noppenfolie, het kan ook heel goed met een (fleece)deken.
Je kunt ook winterbeschermingshoezen of thermohoezen kopen, vanaf vijf euro per stuk.

Onze vijgenboom is zich hier zo thuis gaan voelen, dat ik haar niet hoef in te pakken. De boom is al zo'n elf jaar oud en staat op een beschutte plek in de tuin.....

En..... met vooral winterkost op het menu (en mandarijntjes op de fruitschaal die niet zoveel vitamines bevatten) is het goed jezelf een extra boost te gunnen door verse kiemgroente op je menu te zetten.

De bekendste kiemgroentes zijn: alfalfa en taugé.
Maar je kunt ook radijs- of broccoli kiemen eten.
Doordat de kleine plantjes in de groei zijn, zitten ze vol groei- en levenskracht.
Dit merk je in je voeding: het geeft energie.

Ik heb een eenvoudig kweekbakje waar het zaad in het middelste bakje zit. Watergeven, wat je twee tot drie keer per dag doet, zorgt voor het ontkiemen van het zaad. Maar door de gaatjes loopt het water gelijk door, je spoelt de zaadjes als het ware.
 
Hier zie je het begin van kieming. Sommige zaadjes krijgen al kleine worteltjes........
En hier zie je het zaad na een dag of vijf. Er kan al voorzichtig geoogst worden.
Ik zou zeggen: gun jezelf wat extra groente.
Lekker op een boterham of beschuitje, door de salade of gewoon een plukje als garnering op de rand van je bord (wèl opeten dan!!)
 
Zó kun je zelfs midden in de winter nog zaaien.

Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen: