donderdag 22 oktober 2020

Perenazijn zelf maken


Oh, ik kan geen stoofpeertjes meer zien..... eventjes dan, hoor want lekker zijn ze wel!
Wat héb ik zitten schillen, zeg! Kilo's kleine stoofpeertjes.... ik schilde me een slag in de rondte.
Elk jaar krijg ik stoofpeertjes van Thea, de buurvrouw op de hoek. 
Maar dit jaar heeft de perenboom zich werkelijk overtroffen... wát waren er veel peren!!
Het geweldige is, dat ik van deze onbespoten, biologische peertjes ook de schillen kan gebruiken
 voor een geweldig leuk, nieuw project.

Al jaren maak ik rond deze tijd van het jaar liters appelazijn,  
dit jaar is het tijd om eens te experimenteren met de stoofperen die ik kreeg.

Kun je misschien perenazijn maken, vroeg ik mezelf af. Het antwoord 
op deze vraag kon ik niet vinden, dus ging ik aan het experimenteren.
Maak je azijn? Dan ben je bezig met fermenteren en dat proces duurt zeker een paar weken.
Inmiddels heb ik dat proces afgerond en kan ik nu voor jullie beschrijven hoe je perenazijn maakt, 
want het is me gelukt!!



Perenazijn maken

             
Benodigdheden:
  • perenschillen
  • klokhuizen van peren
  • water
  • ruime (weck)pot
  • kaasdoek
  • elastiek
  • evt. schoteltje

Hoe ga ik te werk:
Wanneer je toch bezig bent onbespoten peertjes te schillen, bewaar dan de gave en schone schillen. Bij het doormidden snijden van de stoofpeertjes bewaar je ook de klokhuizen. De steeltjes kun je wegdoen, net als lelijke of rotte plekjes. 
Doe de schillen en klokhuizen in een grote glazen (weck)pot. Vul de pot met water zodat alles onder staat.
Leg eventueel iets zwaars op de schillen, want ze hebben de neiging om boven te komen drijven.
Dek af met een stukje kaasdoek. Dit heeft twee redenen: 
  1. afdekken voor stof en fruitvliegjes 
  2. het is luchtdoorlatend. 

Dat er lucht bij kan komen is essentieel omdat de azijnzuurbacterie - die gewoon in de lucht zit - het natuurlijke vruchtsuiker omzet in azijnzuur.  
Eerst gaan de perenschillen door de suiker die er in zit, gisten. Dit zie je al na een paar uur gebeuren. 
Het water gaat bubbelen en schuimen en je hoort het soms zelfs ploppen.
Het proces van fermenteren heeft warmte nodig, een kamertemperatuur van 20 graden is goed.
Zet je de pot warmer, dan gaat het proces sneller. Het geheel duurt zo'n twee tot drie weken.
Je neus is de belangrijkste graadmeter om te weten of de azijn klaar is.
Ruik regelmatig of de inhoud  naar azijn ruikt. 
De geur is natuurlijk niet te vergelijken met een supermarktazijn. Deze fruitazijn is veel zachter 
van smaak, minder zuur: complex en aromatisch. 

Schrik overigens niet 
als je een laagje witte 'drab' boven op je azijn ziet liggen.
Dit is géén schimmel, maar moer en juist een teken dat het super goed gaat met je azijn.
Moer is een ander woord voor droesem, het bezinksel na fermentatie bij wijn. 
Bij azijn gaat het juist bovendrijven.

Als de azijn na zo'n drie weken klaar is, schep je de moer eraf. 

Je kunt de moer bewaren door ze met wat vocht in een bakje in de koelkast te zetten. 
Zo start je (in de winter) makkelijker een nieuwe azijn op.
Zeef de azijn met behulp van een kaasdoek.
Knijp de perenschillen niet uit, dan blijft je azijn troebel.
Schenk de azijn in mooie flessen en bewaar ze op kamertemperatuur.

Ik denk dat ze dezelfde gezonde werking heeft als appelazijn, maar dat ga ik zeker voor je uittesten.

Appel (en peren)azijn toepassingen:

  1. als wasverzachter
  2. in dressings
  3. oplossen in een glas water en opdrinken voor je gezondheid en om af te vallen
  4. deppen bij insectenbeten
  5. voor de intieme hygiëne
  6. in het drinkflesje voor knaagdieren tegen diarree
  7. als haarspoeling na een wasbeurt voor prachtig glanzende lokken
  8. in mayonaise voor een verfijnde smaak (klik)
  9. tegen kalknagels, dep ze twee keer per dag met azijn

Als je dit hele verhaal mooi vindt, maar je stoofpeertjes zijn op, of je hebt gewoon geen zin om zelf azijn te maken, dan heb ik mooi nieuws: 
deze prachtige beugelflesjes met 250 ml perenazijn staan in mijn winkeltje.
Een flesje kost 4,10
Kijk voor meer informatie of meer producten ... hier!


Veel plezier met je perenazijn!

Geen opmerkingen: