woensdag 21 oktober 2020

Laurierlikeur

 De Italianen lusten het graag, maar ook wij voegen in winterse stoofschotels of soepen graag een blaadje laurier toe.
Hoewel je het niet kunt eten - je haalt het laurierblaadje er altijd weer uit - geeft het
 een kruidig en niet te evenaren aroma aan je eten.

Wist je dat ze het in Italië zelfs drinken?!
 De laurierblaadjes geven een gifgroene kleur af aan de alcohol zodat je een groene likeur krijgt.
In Sicilië - waar het oorspronkelijk vandaan komt - heeft het de naam Rosorio de Alloro.

Na de zoveelste snoeisessie dit jaar... 

waarbij ik laurierblaadjes aan de buren uitdeelde voor jaren 
en mijn eigen levenslange voorraad gedroogde blaadjes nu eens niet wilde spekken,
 besloot ik ook maar eens laurierlikeur te maken. De naam klinkt in ieder geval als een klok, 
al moet je het niet tien keer achter elkaar zeggen:
laurierlikeur - laurierlikeur - laurierlikeur- laurierlikeur - laurierlikeur - laurierlikeur..... . 

Het maken is me gelukt... het is een prachtig gifgroen likeurtje geworden!
Alle likeuren die ik tot nog toe maakten, behoren maanden te trekken, deze niet!
Binnen twee weken is ze al te drinken! 
Tijd om te laten zien hoe je een prachtig groen drankje kunt maken.



Laurierlikeur

           voor ruim 2 liter

Ingrediënten:
  • 60 verse laurierblaadjes (Laurus Nobulus)
  • 0,75 l alcohol met een percentage van 90% (géén medicinale!!)
  • 1,1 liter water
  • 850 g kristalsuiker

Hoe maak ik het klaar:
Neem alleen gave, groene blaadjes zonder schildluis of iets dergelijks. Wees er zeker van dat je de goede soort [Laurus Nobulus] hebt en níet de giftige Prunus Lauracerasus. Was de onbespoten laurierblaadjes goed onder stromend water.
Knip ze daarna met een schaar in drie stukken en doe ze in een ruime pot of fles.
Overgiet met de alcohol en sluit de pot.
Zet de pot weg op een donkere plaats, maar wel bij kamertemperatuur. In een donkere (trap)kast is een goed idee.

Na een dag zag ik de alcohol al helemaal groen kleuren.
Maar laat het voor de smaak een week trekken.
Maak daarna een suikeroplossing door het water met de suiker even te verwarmen.
Zorg dat de suiker volledig in het water is opgelost en laat het mengsel helemaal afkoelen.

  Zeef de laurierblaadjes uit de alcohol. 
Je ziet dat ze ontkleurd, een beetje gelig zijn geworden.

Meng het suikerwater door de donkergroene alcohol.
Ik heb in verhouding wat meer suiker genomen, omdat wij wel van een zoet drankje houden.
Ben je niet zo'n zoetkauw, neem dan minder suiker.

Schenk de likeur over in mooie flessen.
Bewaar de flessen op een donkere plaats of gebruik donkergekleurd glas,
 anders krijg je een gelig drankje en dat zou zonde zijn.
Bewaar ze nog een week zodat de smaken op elkaar ingespeeld zijn.

Drink deze likeur ijs- en ijskoud.
Je kunt 'm ook mengen met mousserende witte wijn of meng het met droge witte wijn als aperitief.

Je kunt deze laurierlikeur ook mengen met verse room, dit mengsel moet je wel gelijk gebruiken, 
het kan niet worden bewaard.

Saluti!!



10 opmerkingen:

Marie zei

Wat grappig die kleur. 🤔. Doet me denken aal de pisangambon die we vroeger in de sinaasappelsap deden toen we tiener waren.

Tamar zei

Jaaa... dat dronken we vroeger zo...
Ik was verrast dat de kleur van deze likeur zó prachtig groen wordt en blijft!! Geweldig om bijvoorbeeld cadeau te geven... :)

Anoniem zei

Zalig drankje ,heb ik al vaak gemaakt, maar ik gebruik maar 625 a 650 gram suiker,vind ik voldoende zoet, heerlijk! !!!

Tamar zei

Ja, héérlijk, hè?! Ik ga de volgende keer experimenteren met minder suiker, kijken of ik het dan nog lekker vind ;)

Anoniem zei

Waar koop ik alcohol van 90%????

Tamar zei

Je kunt dit het beste online kopen. Let op! De alcohol is niet zo duur, maar de accijns erop maakt het tot een dure aankoop. (zo'n 28 euro voor een liter)

Anoniem zei

Ben benieuwd, heb vaak likeur gemaakt, maar niet met laurier. Bedankt voor het recept.
Likeur kan je ook goed maken met vodka, dan worden de hoeveelheden anders en geen water erbij.
30 laurierblaadjes
1 liter vodka
300 gram suiker
Zo maak ik vaak limoncello of walnotenlikeur als er geen 96% alcohol voorhanden is.

Tamar zei

Deze likeur is echt lekker! Maar de speciale gifgroene kleur krijg je alleen wanneer je alcohol van 96% gebruikt.
Gebruik je bijvoorbeeld Wodka, dan wordt het een geelbruin drankje.
Smaakt nog steeds naar laurier, maar het oog wil ook wat....😉

Irene zei

Hej Tamar,

In ons kwartaalmagazine Kruidentaal hebben wij ditmaal een artikel over likeur waarin ook door de schrijfster de laurierlikeur wordt genoemd. Op zoek naar een eventuel foto daarvan kwam ik op jouw blog terecht.
Wij zouden graag je recept en foto's bij dat artikel plaatsen, uiteraard onder vernmoeming van je blog, je IG etc.
Kunnen we even contact hierover hebben, heb nog wat anders ook voor je.
Kruidige groet,
Irene
irene.kruidentaal@gmail.com

Tamar zei

Hi Irene,
Klinkt goed! Ik heb je een email gestuurd. Mooi magazine heb je!