vrijdag 1 januari 2021

Gelukskoekjes

Wat is er leuker dan  een mooie wens - origineel verpakt in een koekje - door te geven aan het begin van het nieuwe jaar?!
En ja, dat kan. Ik maakte zelf gelukskoekjes of fortune cookies en schreef persoonlijke, 
liefdevolle wensen voor mijn familie, vrienden en buren.

Een fortune cookie is een heel dun koekje wat  kort gebakken wordt.
De koekjes moeten nog zacht zijn als ze uit de oven komen.
Dan kun je ze - nog warm - dubbelvouwen zonder te scheuren en vlak daarvoor 
vouw je het briefje-met-gelukswens in het koekje.

Dit is niet bepaald een beginnersrecept:  bij mij mislukten diverse baksels. 
En ook bij dit recept mislukte bijna de helft van de koekjes :(
Ik las heel veel recepten door en dacht... ik doe het lekker op mijn eigen manier. 
Natuurlijk ben ik niet eigenwijs, wie beweert dat?!
Maar... het werkte niet! Aanwijzingen staan er niet voor niks, ook al heb ik het zonder geprobeerd. 
Neem jij ook alleen iets aan als je begrijpt wáárom het zó moet? Dan leg ik het je graag uit...

Als je dít beproefde recept neemt, gaat het jou vast in één keer lukken!  :)


Fortune cookies

             voor zo'n 40 tot 50 koekjes (ligt eraan hoeveel er lukken)

Ingrediënten:
  • 3 eiwitten
  • 100 g poedersuiker
  • snuf zout
  • 100 g boter
  • 80 g bloem
  • 20 g volkorenmeel (je kunt ook alleen bloem gebruiken)
  • 1 tl vanille-extract 

      verder nodig:
  • bakpapier
  • platte spatel
  • (gekleurd) papier
  • zwarte stift of pen
  • lege eierdoos

Hoe maak ik het klaar:
Verwarm de oven voor op 180 graden
Laat de boter in een klein pannetje smelten.
Weeg de bloem en het meel in een aparte kom af en voeg het versgemalen zout toe. 
Zeef twee keer voor een luchtiger resultaat.
Neem het eiwit, voeg de poedersuiker toe en mix op de hoogste stand de eiwitten zo stijf mogelijk.
Voeg dan de gesmolten boter toe en het vanille extract. Mix door en voeg het meel toe tot een egaal, licht schuimend beslag is verkregen.
Teken met potlood cirkels van zo'n 7cm doorsnede op bakpapier.
Drie is genoeg, want je gaat de koekjes per drie tegelijk bakken.
Schep een theelepel beslag in de cirkel en verdeel het beslag tot het één millimeter dik de cirkel vult. 
Strijk glad met de bolle kant van een lepel.
Dit is dus echt heel dun. Op de foto zie je dat ik het in het begin veel te dik deed. 
Ik gebruikte drie keer zo veel beslag. 
En dan worden het een soort pannenkoekjes in plaats van een bros en hard koekje. 
Bovendien kun je het koekje niet vouwen.

Doe echt maar twee of drie koekjes tegelijk op de bakplaat.
Er kunnen er wel 12 tegelijk in de oven, maar je kunt niet zo snel werken dat je alle koekjes binnen een halve minuut losmaakt van de bakplaat, een spreuk ertussen stopt en de koekjes vouwt.
En gebeurt dit niet snel genoeg, dan is je koekje alweer hard geworden en breekt het. Tja....
Schuif de koekjes in de voorverwarmde oven en laat ze 5 tot 6 minuten bakken tot een eerste randje bruin kleurt. 
Als je het nog niet gedaan hebt, knip je strookjes van wit of gekleurd papier.
Schrijf hierop met zwarte pen een wens, quote of uitdaging.
Onderaan dit stuk heb ik meerdere voorbeelden van quotes opgeschreven. 
Of verzin zelf de mooist en meest persoonlijke wensen.
Vouw het strookje papier dubbel en wacht tot de koekjes klaar zijn.
Haal ze dan uit de oven en werk nu razendsnel. 
Leg een opgevouwen wensbriefje op het koekje.
Maak het los van het bakpapier met een platte spatel, vouw het dubbel en nog een keer dubbel.
Leg het koekje in een vakje van een lege eierdoos, laat afkoelen en hard worden.
Na drie minuten kun je zien of je koekje goed gelukt is; het wordt hard zoals je het gevouwen hebt.


Ik heb als smaakmaker vanille extract (klik) toegevoegd. Zelfgemaakt en krachtig.
Je kunt variëren met de smaak door het toevoegen van bijvoorbeeld amandelextract,
gemberpoeder of rozenwater. 
Ik heb het nog niet allemaal geprobeerd, maar ga dit zeker nog eens doen.

Mijn wens voor jou:

Mogen je zelfgebakken gelukskoekjes, wél geluk-ken!


De fortune cookies die je in een (Chinees) restaurant krijgt, zijn behoorlijk saai van smaak. 
Mijn kinderen zijn er al op uitgekeken, maar zelfgemaakt zijn ze opeens verrassend smaakvol. 
Dat is altijd de kracht van zelf maken! Dat is waarom zelf bakken zó lonend is. 
Nu vragen mijn kids om nog een koekje... en natuurlijk mag dat! 
Een fortune cookie is ook geschikt om te geven bij een verjaardag(straktatie?) 
of als bedankje na een (bruilofts)feest....


Quotes, wensen of uitdagingen:

  • Liefde is als zuurstof, het houdt je in leven
  • Proberen is leren....
  • Count your blessings
  • Tel je zegeningen
  • Leef niet gisteren en niet morgen, maar vandaag
  • Stop met uitstellen, begin vandaag!
  • Laat het verleden achter je
  • Liefde is de afwezigheid van angst
  • Begin de dag met een dansje
  • Strooi confetti over iedere dag, met je glimlach
  • Vrijheid is niet alleen de afwezigheid van oorlog
  • etc

Je kunt er natuurlijk nog veel meer online vinden, bijvoorbeeld op deze site (klik)


Laatste wens van mij voor jou:

Mag 2021 een jaar vol uitdagingen zijn
 
.....waardoor je persoonlijk gaat groeien en bloeien
en je vruchten voor de mensen om je heen sappig en zoet zullen zijn!

Geen opmerkingen: