dinsdag 30 januari 2024

Witlof plaattaart

 
Yes! Gisteren oogstte ik de eerste witlof, want ik had zo'n zin om witlof plaattaart te maken!
Bij nader inzien waren ze toch een beetje te klein, de witlofstronkjes  maar ze smaakten me best. 
Ik zal wat langer wachten op de volgende stronkjes, zodat het 'stronken' worden;)
Het recept  krijg je alvast van mij, want ook in de winkel is witlof nu goed verkrijgbaar.
Want witlof mag best van z'n ouderwets bittere imago af. In deze plaattaart is 't ie heerlijk!
Lekker handig: deze plaattaart is  snel klaar. Helemaal vers bereid staat ze - inclusief 
oventijd - binnen 40 minuten op tafel!


Witlof plaattaart

     voor 3 -4 personen

Ingrediënten:
  • 4 kleine strokjes witlof of 3 grote stronken
  • 1 rol vers bladerdeeg
  • 125 g roomkaas naturel
  • 20 g boter
  • 2 el olijfolie
  • 1 rode ui
  • 5 champignons
  • 175 g jong belegen biologische kaas
  • 175 g mais uit een potje
  • 1/2 tl kruidenzout
  • pittig paprikapoeder

Hoe maak ik het klaar:
Verwarm de oven voor op 200°C.
Pel de ui en snijd in ringen. 
Was de witlof (meestal wordt ze op water geteeld en is ze al schoon, bij mij komt ze 
uit de grond), halveer en snijd de bittere kern eruit. 
Snijd de witlof in reepjes.
Smelt de helft van de boter in een koekenpan en voeg een eetlepel olie toe. Fruit de uiringen 
2 minuten. Voeg de witlofreepjes toe en bak nog 2 minuten.
Veeg de champignons schoon, snijd in kwarten en bak in een andere koekenpan 
met de boter in 4 minuten bruin.
Bekleed een bakplaat met bakpapier en met de verse bladerdeeg. Rek het deeg iets op, 
zodat het de hele bakplaat bedekt. Prik gaatjes met een vork in het deeg voor de luchtigheid. 
Bestrijk het deeg met de roomkaas.
Verdeel hierover het ui-witlofmengsel en de in kwarten gesneden champignons. 
Laat een half potje mais uitlekken en verdeel de maiskorrels over de plaattaart. 
Bestrooi de groenten met het kruidenzout (maak dit eens zelf klik) en wat paprikapoeder.
Rasp de kaas en verdeel dit tot slot over de plaattaart.
Schuif de taart in de oven en bak in 20 minuten gaar en goudbruin.

Snijd de taart in stukken en serveer direct!
Lekker met een soepje vooraf en een groene salade erbij als hoofdgerecht.

Maar deze plaattaart is ook een lekker warm hapje bij de lunch.

En.... zie je wel dat het meevalt met de bittere smaak van de witlof?
En proef je toch een licht bittertje... juist dat bittere is super gezond voor je.
Eet smakelijk!


Ik wacht weer een maand voor de volgende plaattaart op tafel komt ;)
Meer lezen over de teelt van witlof? Klik dan hier!  of hier.


Geen opmerkingen: