woensdag 1 juni 2016

Zoete rabarbertaart

Opnieuw een heerlijk recept voor rabarbertaart. Deze is zo mogelijk nog zoeter dan mijn rabarbermeringuetaart en volgens mijn tienerdochter 'moet' ik hier ècht een blog over schrijven. Zij is geen liefhebber van rabarber,
maar deze is 'zó mooi en lekker!!'
Vandaar hier het recept.......

Zoete Rabarbertaart

Ingrediënten:
Voor het cakebeslag:
  • 250 g boter
  • 250 g suiker
  • 5 eieren
  • 175 g bloem
  • 60 g volkorenmeel
  • 20 g wijsteenbakpoeder
  • flinke snuf zout
Voor de rabarbervulling:
  • 1 kg rabarber
  • 100 g rietsuiker
  • 5 el custardpoeder
Hoe maak ik het klaar:
Verwarm de oven voor op 150 graden. Maak een cakebeslag door eerst de boter met de suiker glad te mixen. Voeg daarna één voor één de eieren toe, terwijl je blijft mixen op de hoogste stand. Voeg het volgende ei pas toe, als het andere volledig is opgenomen in het beslag. Hoe luchtiger het beslag wordt, hoe beter.  Vermeng het meel met de bloem, het bakpoeder en het zout. Ik vind het altijd een lekkere bite geven als er wat volkorenmeel doorheen zit (en een gezond gevoel ;)), maar varieer gerust met de verhouding die je zelf prettig vindt. Je kunt evt. ook zelfrijzende bakmeel (250 g) gebruiken. Voeg het meelmengsel in gedeeltes toe aan het cakebeslag en mix het goed door. Doe het beslag in een ingevette taartvorm van 24 cm doorsnee.
Maak de rabarber schoon en snijd deze in kleine stukjes. Doe ze in een kom en roer de suiker en de custardpoeder erdoor. Goed vermengen!

Schep de vulling op het beslag in de taartvorm en bak de taart in ongeveer 5 kwartier mooi bruin en gaar.
Nog een beetje warm èn koud is 't ie heerlijk!


En omdat mijn mams vandaag jarig is, neem ik een extra stukje!
Ik kan haar vandaag niet opzoeken, maar wel in gedachten dichtbij zijn.

Op je gezondheid, mam!
Ik dronk er een kopje verse vlierbloesemthee bij met een flinke dot honing.
Heerlijk zacht voor mijn zere keel.

Laat je het me weten als je deze taart ook maakt?


Geen opmerkingen: