dinsdag 28 februari 2017

Princess cake

Voor mijn jarige prinses maakte ik vandaag deze feestelijke prinsessentaart:

Het ziet er misschien bijzonder uit, maar ingewikkeld? Dat valt reuze mee.
De basis is een cake met een barbie.

De cakes bak ik in twee bij elkaar passende siliconen bakvormen. In de kleine vorm kan een halve liter, de grote meet 2 liter.  Deze kocht ik een paar jaar geleden bij Ikea en ze zijn heel geschikt om een hoge taart te maken. Met een hoge tulbandvorm kan dit ook.
Het opleuken en versieren is funny om te doen en ik kan hier heel wat creativiteit in kwijt. Samen met mijn oudste, creatieve dochter maakte ik de taart. We hadden veel plezier en de inspiratie kwam vanzelf. Want hoe het er uiteindelijk uit komt te zien, is voor mij altijd weer een verrassing.
Wil je dit ook eens proberen? Ik leg je uit hoe ik het heb gedaan.

Princess cake

Ingrediënten:

            voor de cakes:
  • 450 g boter
  • 400 g basterdsuiker
  • 2 tl vanillesuiker
  • 8 eieren
  • 3 g zeezout
  • 450 g bloem
  • 2 el bakpoeder
  • 1 dl sojamelk
            voor de decoratie:
  • 250 - 300 g witte fondant
  • het bovenlijf van een barbie
  • een barbieblouse (geen jurkje)
  • smeerbare marsepein
  • zilveren decoratiepareltjes
  • 2 el friszure jam (bijv. rabarberjam, citrusjam)
  • rond onderbord
Hoe pak ik het aan:
Verwarm de oven voor op 160 graden.
Maak eerst twee cakes door in een grote kom de boter met de suiker door elkaar te mixen.  Klop daarna één voor één de eieren erdoor. Mix goed voordat je het volgende ei toevoegt. Hoe meer je hier de tijd voor neemt, hoe luchtiger je cake wordt. Vermeng de bloem met het bakpoeder en het zout. Mix op een rustige stand de bloem in gedeeltes door het beslag. Voeg tussendoor een scheutje sojamelk toe. Ga zo door tot alle bloem door het cakebeslag gemengd is.
Vet de cakevormen in met wat zonnebloemolie. Vul de cakevormen voor tweederde deel met het beslag. Zet de kleine vorm 1 uur in de oven, de grotere voor anderhalf uur. Als het tijd is, check je of de cake aan de binnenkant gaar is, door er een breipen in te steken. Als die er droog uit komt, is de cake gaar.

Laat de cakes volkomen afkoelen.
Snijd daarna de bovenkant, die altijd ongelijkmatig rijst (is mijn ervaring) bij, zodat ze plat zijn en recht kunnen staan.
Neem de barbie en haal de benen eraf. Zorg dat haar bovenkant een leuk blouseje draagt. Een jurk is lastiger, want die moet je straks helemaal in de cake frommelen......
Barbie hoort nu niet bepaald bij pedagogisch verantwoord speelgoed, maar ik heb mijn eigen oude barbie van vroeger nog bewaard en per ongeluk zijn er in de loop van de tijd een paar bij gekomen. Gelukkig wordt er niet veel mee gespeeld. Heb je er geen in huis? Bij een Kringloopwinkel kun je er wel één vinden, die voor deze taart geschikt is.
Maak met een appelboor of een mes een gat in de bovenste cake, zodat het bovenlijf van barbie erin past.
Let op, dat ze weer niet te ver naar beneden zakt. De cake is de jurk.
Smeer de bovenlaag van de grote cake in met een frisse jam. Ik heb bijvoorbeeld zelfgemaakte courgette-citrusjam of rabarberjam. De taart is straks al zoet genoeg, door de hoeveelheid fondant en decoratie.
Plak de bovenste cake op de onderste vast, met het laagje jam. Zet de cakes op een groot, plat bord neer.
Rol de fondant heel dun uit op een vel bakpapier, zodat je het ook weer gemakkelijk los kunt krijgen. Drapeer de dunne laag om de taart heen, tot aan de rand van het bord.
 
Ik werkte met twee stukken fondant en bevestigde ze aan elkaar met wat water.
Je kunt Barbie ook later in de taart zetten, dat is misschien makkelijker (bedacht ik achteraf)

De fondant laag moet niet vast om de vorm worden gemaakt. Laat het losjes blijven, zodat je het effect van een gedrapeerde en geplooide jurk krijgt.
Maak de bovenkant met een rolletje vast bij het lijfje van Barbie.
Ik heb smeerbare marsepein gevonden en het is leuk die in banen over de witte fondant te verdelen.
Natuurlijk kun je ook andere kleuren gebruiken:
de lievelingskleur van de jarige of passend bij het blouseje van Barbie.

En nu de vraag: smaakt 'ie ook lekker?
Meestal is zo'n verjaardagstaart mierzoet, maar deze  feestelijke taart, ziet er niet alleen goed uit 
- de jarige werd er helemaal blij van -
 maar smaakte ook prima, door de heerlijk luchtige, zelfgebakken cake binnenin.
De cake is iets minder zoet en de laag fondant is zeer dun uitgerold
Kom je op mijn feestje??!
  Gefeliciteerd, jarige prinses!

Geen opmerkingen: