maandag 27 februari 2017

Ontbijtje op bed

Vandaag is het Kinderdag! Dé dag waar de kinderen zo ongeveer een jaar naar uitkijken. Elke dag van het jaar moeten ze zich aan vele regels  houden:  helpen, lief en gehoorzaam zijn huiswerk maken, etc. Maar vandaag mogen ze  hun eigen regels bedenken en volgen. De 'vaste regels' worden voor één dag overboord gegooid en 'alles' mag.
Al weken van tevoren hebben ze met elkaar plannen gemaakt en bedacht wat ze wilden eten: 's morgens, 's middags en 's avonds.
Voor de ochtend waren ze er al snel uit. Dat moet natuurlijk een ontbijt op bed worden.

In ons gezin is het traditie dat een jarige altijd een ontbijtje op bed krijgt. Maar ook als de kinderen vanaf 7 jaar een waardebonnenboekje krijgen, zit daar steevast een waardebon in voor 'een ontbijtje op bed'.

Wees eerlijk, wat is er nu lekkerder dan de dag goed uitgerust, relaxed te beginnen met een liefdevol klaargemaakt ontbijtje op bed?!

Nu, op deze speciale dag, gun ik mijn kinderen zo'n relaxte start van de dag en van hun vakantie.
Natuurlijk was het vanmorgen heel spannend en kwamen ze allemaal al om 7 uur  naar beneden, maar dat was om hun smartphone te pakken: gamen, muziek luisteren en filmpjes kijken...... Dit is géén normale start van een dag, nooit!  Behalve vandaag dan.

Het geeft niet, het gaf mij voldoende tijd om vier ontbijtjes klaar te maken.
Iedereen is anders, ieder ontwikkelt z'n eigen smaak.
Bij iedereen was er een vers kopje muntthee, een ontbijtkoekje en beschuitje en een vers afgebakken croissantje.
En werkelijk iedereen wil zijn of haar croissantje anders belegd.
De één wil het klassiek met een plak kaas, twee anderen zoet met chocoladepasta en (appeltaart)jam en de laatste wil het alternatief: met pesto.
En als moeder weet je dat gewoon!

Hier wat ideeën om kinderen een gezellig ontbijtje te bezorgen. Met een deftig glas erbij, een rietje, een kleurrijk servetje. Soms kan een bloemetje of een kaarsje (blijf er wel bij) het nog feestelijker maken.
Het ontbijtje 'compleet'.
Met vers afgebakken pistolet, croissant,
ontbijtkoekje, beschuitje, mes èn portieverpakking boter en jammetje.....

peren-banaan-kokossalade, verse muntthee met een kandijsuikerstick, een dadel gevuld met amandel, een sinaasappel (alvast ingesneden), yoghurt met cruesli en honing
.... en een glas roosvicee. De perssinaasappels waren gisteren per abuis allemaal opgegaan in een verse smoothie.
Het 'hotelontbijt' met allerlei soorten brood, portieverpakkingen van boter, chocopasta en jam (een keer meegenomen uit een hotel), verse muntthee met een kandijstick (die al heel lang in mijn kast lag), een zelfgebakken haverkoekje
natuurlijk bestek om zelf het brood te beleggen en een glaasje roosvicee.
Mijn dienbladen waren op, dus gebruikte ik een bakplaat, bekleed met servet.

Het 'kinderontbijt' met een verse sinaasappel, yoghurt met cruesli, allerlei broodsoorten en een stoer colaglas met roosvicee laxo. Goed om de darmen te helpen opstarten bij degene die dat nodig heeft :)

En het 'feest-ontbijt' voor m'n kleutertje die morgen pas echt jarig is.
Maar naast een úberzoete boterham, dubbel belegd met chocopasta, hagelslag en een gezichtje, ook een croissantje, ontbijtkoek en beschuit. Engelse thee met een scheut sojamelk en wat suiker erin en een rietje bij het glas appeldiksap.

De meeste dingen trok ik gewoon uit de kast en verzon ik ter plekke.
Het enige wat ik had gekocht waren de croissantjes.
Verder ontbrak het sinaasappelsap (op=op!) en een eitje.
Ik moet even zuinig aan doen met de eieren want ik ga vandaag feesttaarten bakken.
En daarnaast heb ik eieren nodig voor bij de roti en in de wortellasagne.
Mijn kippen doen even rustig aan, sommige dames zijn in de rui, maar ik ga natuurlijk geen eieren kopen, als ik nog elke dag één tot twee eieren krijg.

Deze ontbijtjes klaarmaken kostte even wat tijd, maar ik verzeker je, kinderen geven het je graag een keer terug.
Nu sta ik zelf meestal heel vroeg op, maar op mijn verjaardag, Moederdag en soms zomaar een  keer spontaan in het weekend, krijg ik een ontbijtje op bed.
Als ik dan per ongeluk naar beneden ga, wordt me al gniffelend gesommeerd gauw weer naar boven te vertrekken en in bed te blijven wachten op wat komen gaat. En wat leuk is dat! Ze weten dan ook precies wat ik wil en wat mijn smaak is. Goed hè?!

Wil je meer weten over kinderdag?
Of lezen hoe we dit vorig jaar vierden?
Lees dan dit blog nog eens.

Enneh..... geniet van je ontbijt deze week.
Of je het nu zelf klaarmaakt of op bed geserveerd krijgt :)

Geen opmerkingen: