woensdag 22 juli 2020

Veldertjes spread

Kiekeboe!
Velderwtjes - kortweg veldertjes genoemd - is een andere naam voor jonge kapucijners. 

Mijn moestuinexperiment van dit jaar waren kapucijners en ja.... ze deden het harstikke goed!
Het was niet alleen dat ze voor 't eerst in mijn moestuin groeiden, ik had ze zelfs nooit eerder gegeten! 
Mijn eerste toevlucht was het recept van Tos: Kaapse raasdonders (klik)
maar.... wat kan er nog meer mee?
Je kunt ze jong en nog niet ingedroogd gebruiken zoals je ook doperwtjes eet.
Zo at ik ze van 't weekend in deze (klik) lekkere maaltijdsalade.

Vandaag maakte ik

een zachtgroene boterhamspread die ook verrukkelijk smaakt op bruschetta of een toastje. 
Simpel en snel klaar, maar met groots effect!


Veldertjes spread

      voor een potje van 200 gram

Ingrediënten:
  • 150 g velderwtjes of jonge kapucijners
  • 2 el goede olijfolie
  • 6 blaadjes basilicum
  • 4 takjes munt
  • versgemalen zeezout
  • versgemalen peper
  • evt stukje gedroogde peper
  • 1 el mayonaise

Hoe maak ik het klaar:
Met het gewicht van de veldertjes bedoel ik het schoongemaakte gewicht. Heb je verse kapucijners, reken dan ongeveer  900 gram vuil gewicht en dop de kapucijners eerst.
Kook de velderwtjes in een bodempje water in 10 minuten gaar en zacht. Je kunt ze ook stomen.
Spoel ze af met koud water en pureer ze met de olijfolie. Snijd de verse kruiden fijn en voeg ze toe. Breng op smaak met de peper en zout en eventueel wat gedroogde peperstukjes. Mix alles door elkaar met de staafmixer. Het is een vrij vaste puree en voor de smeuiigheid voegde ik een lepel mayonaise toe.

Lekker groen en met pit.
Ik heb gelijk geproefd en 'm goedgekeurd!
Ook lekker als groentedip bij tortillachips
en lekker met wat feta of olijven erbij....

Nu jij!



Geen opmerkingen: