woensdag 4 september 2024

Kappertjes van Oost-Indische Kers

 Deze zomer aten we regelmatig kappertjes in een overheerlijke pastasalade met venkel.
Mijn 'zelfgemaakte' kappertjes zijn lekkere umami smaakmakers.
De originele kappertjes komen van de kappertjesplant [Capparis Spinosa] die alleen in
 een warm klimaat groeit zoals Spanje en Frankrijk. De kappertjes zijn eigenlijk de ongeopende
 bloemen van deze plant. Je kunt deze plant vast in een warme kas opkweken, 
maar ik maak altijd mijn eigen 'kappertjes'.
Van groene, onrijpe vlierbessen  (klik) bijvoorbeeld. Het is trouwens mogelijk van meerdere 
planten  een variant te maken op de kappertjes van de kappertjesplant.
Dus dit jaar maak ik kappertjes van de Oost Indische kers [Tropeaolum Majus]. 
Kappertjes van de zaaddozen van de Oost-Indische kers, om precies te zijn.
Ze zijn een stuk groter dan ik gewend ben...
Bij een vrouw-uit-de-straat mocht ik zoveel zaad verzamelen als ik maar wilde.
Soms zaten de groene zaaddozen nog per drie aan 't steeltje van de plant. 
Natuurlijk houd ik wat zaad over om volgend jaar in mijn nieuwe tuin te zaaien, 
maar eerst aan de slag met deze kappertjes van Hollandse bodem.



Kappertjes van Oost-Indische Kers

    voor 1 potje

Ingrediënten:
  • 125 g zaaddoosjes of 4 handen vol
  • 350 ml water
  • 2 el zeezout
  • 3 dl witte wijnazijn
  • 1 dl pruimenazijn
  • 1 laurierblaadje
  • takje venkelgroen
  • 2 takjes tijm
  • 8 peperkorrels
  • 1 teen knoflook


Hoe maak ik het klaar:
Neem alleen de groene, nog niet ingedroogde zaaddoosjes van de Oost Indische Kers. Te plukken of rapen als ze bijna uitgebloeid is (vanaf half augustus).
Was ze goed en doe ze in een schone, wijde pot.
Los het zeezout op in het water. Dit gaat het beste door het water kort te verwarmen en 
goed te roeren. Schenk het zoute water op de zaaddoosjes en 
zet 3 dagen weg op een koele plek, zoals kelder of koelkast.
Spoel de 'kappertjes' na deze drie dagen af. Door het zout zijn ze zachter geworden.

Verwarm beide soorten azijn in een pannetje samen met de knoflook, het laurierblaadje, 
de tijm en de kappertjes van de Oost Indische kers.
Breng aan de kook en
 laat 2 minuten doorkoken.
Zorg dat je een goed schoongemaakte (uitgekookte) pot hebt klaarstaan.
Doe de peperkorrels en het takje venkelgroen in de pot en schenk de kokendhete azijn 
met kappertjes en kruiden in de pot.
Laat afkoelen en bewaar in de koelkast.
Laat de smaken zo'n 4 weken intrekken en proef...
Kappertjes zijn lekker bij pasta, salade, eiergerechten, over de pizza of
in een olijventapenade.
En... wat vind jij van deze zelfgemaakte kappertjes?!

Geen opmerkingen: