woensdag 11 maart 2020

De groentefilosoof

Op zoek naar inspiratie voor mijn weekmenu kan ik de tuin wel links laten liggen - 
leeg dat ze is - dus bladerde ik door een heel oud (en wijs) kookboek.
En daar kwam ik dé groentefilosoof tegen....


Tja.... na wat filosoferen besloot ik met 'm in zee te gaan.
En na het eten hoefde ik niet lang te filosoferen om te bedenken dat ik dit oude streekgerecht
 graag met jullie wil delen.... ;)
Mmm.... het smaakt gewoon naar meer!

Al in de 17 e eeuw wordt er melding gemaakt van een filosoof in Brabant en daar wordt dit gerecht
mee bedoelt en niet een wijsgeer. In een Tilburgs kookboek staat het recept.
Deze ovenschotel is bedoelt om restjes in te verwerken. Ja, onze voorouders wisten dat het not done
 was om voedsel te verspillen! Don't waste food lijkt nieuw, maar het is gewoon terug naar hoe het vroeger ging.
Restjes groente en vlees gingen in de groentefilosoof.
Je hebt ook de wat bekendere jachtschotel, waar eveneens restjes groente en vlees in gaan.
Het enige verschil wat ik heb kunnen vinden, is dat er bij een  jachtschotel ook appels in verwerkt worden.

Ik paste deze groentefilosoof wat aan. Meer van deze tijd en passend in een vegetarische leefstijl.
En echt iedereen vond deze filosoof lekker!
Maar.... hoe zit het nu met de naam?
Nou, dat is mij dus niet helemaal duidelijk..... bij het natafelen kun je het daar over hebben, 
of je besteedt gewoon een hele avond filosoferen hieraan....

Maarrrr…... eerst eten!!

Dé groentefilosoof

     voldoende voor 4-6  personen

Ingrediënten:
  • 750 g groenten naar keus: zoals koolraap, spruitjes, wortels, knolselderij, bonen etc.
  • 1400 g bio aardappelen
  • 2 el sojaroom
  • 300 g tofu
  • olie
  • 2 el tamari of zoute ketjap
  • boter
  • versgemalen zeezout
  • peper
  • nootmuskaat
  • paneermeel

Hoe maak ik het klaar:
Ik vond verrassend genoeg nog wat groentes uit de tuin: in een emmer zand zat mijn laatste knolselderij (heerlijk aromatisch in dit gerecht), wat wortels zaten in dezelfde emmer en tot slot een zakje met snijbonen uit de vriezer.
Maar kies gerust voor andere, stevige groentes.
Verwarm de oven met grillstand voor op 220 graden en lees verder hoe je de oven alvast gebruikt, tijdens het opwarmen....
Begin met het schillen van de aardappelen en snijd ze in stukken. Kook ze in een bodem water gaar in ongeveer 20 minuutjes en stamp er dan een puree van. Breng de puree op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Roer er 20 g roomboter en de sojaroom door. Laat de puree staan.
Snijd de tofu in blokjes en bak ze onder voortdurend omscheppen op hoog vuur in zonnebloemolie. Als ze bruin en krokant zien, blus je ze af met de tamari of zoute sojasaus. Laat nog even doorbakken terwijl de blokjes de zoute marinade in zich opnemen. Zet het vuur dan uit en laat staan.
Snijd de groente in middelgrote stukken. Smelt ongeveer 30 g roomboter in een hapjespan en bak hier de groente even  in aan. Doe het deksel op de pan en laat de groente ongeveerd 10 minuten smoren tot ze zacht is.
Beboter een grote ovenschaal en verdeel daar de gesmoorde groente met de op smaak
 gemaakte blokjes tofu in. 

Schep hierop de aardappelpuree en verdeel hierover het paneermeel.

Wist je dat je paneermeel heel makkelijk zelf kunt maken?
De meest simpele manier is om een beschuit te verkruimelen, maar ook oud brood kun je goed laten indrogen.
Ik had dus geen paneermeel meer en droogde van tevoren wat boterhammen in mijn droogoventje. Wat je ook kunt doen is de boterhammen tijdens het voorverwarmen van de oven, laten roosteren en uitdrogen.
Mix ze vervolgens fijn (ik gebruikte hiervoor de staafmixer) en bewaar in een afgesloten potje. Als er geen vocht bij kan, is dit zeker een jaar houdbaar.

Verdeel kleine klontjes roomboter tussen het paneermeel bovenop de ovenschotel.
Schuif de groentefilosoof in de oven en bak in 15 minuten in de hete oven tot de bovenkant een goudbruin korstje heeft. 

Haal uit de oven en serveer.

Wat mij betreft mag dit oud-Nederlandse gerecht een come-back doormaken.
Ze is verwarmend, voedzaam en met dit gerecht gooi je zelfs geen stukje wortel meer weg. 
Want elke leftover kan gewoon in de groentefilosoof.
Trouwens, als je het recept kritisch hebt gelezen zie je wel dat mijn versie meer van deze tijd is, 
door de toevoeging van gebakken en gemarineerde tofu en door de sojaroom die ik door de aardappelpuree roer.
Wil je het echt eten zoals het vroeger was, dan kun je voor een nog steeds vegetarische groentefilosoof gebakken kaasplakken erbij geven of je doet er kaas, in blokjes gesneden doorheen. De sojaroom vervang je dan door melk....

Hoe ga jij een keer een groentefilosoof klaar maken?
Ik ben benieuwd..... let  me know

Geen opmerkingen: