dinsdag 22 juni 2021

Roze(n)boter

Mijn kruidenboter is - al zeg ik het zelf -  beroemd op barbecues en andere feestjes! 
Geen enkel product uit de supermarkt kan hier aan tippen. (klik) En dat terwijl het super simpel is....
Ik maak 'm ook altijd samen met kinderen op school, tijdens de schooltuinlessen...

Maar voor mezelf vond ik het tijd worden voor een variant...

En die vond ik verrassend genoeg mét bloemen en in mijn lievelingskleur roze!! 
Hóe leuk.... 
Meer doen met bloemen: het is dé foodtrend van dit moment. 
En begrijpelijk: bloemen ruiken niet alleen lekker, ze zien er kleurig uit, kortom, als je het 
nog niet was, word je er wel vrolijk van!! 
Love it...

Begin voor deze speciale boter met de rozen. In principe zijn alle rozen eetbaar, de kleur maakt niet uit.
 Kies voor geurige rozen zodat je een echte smaakverrassing krijgt. 
Let op dat de rozen die je gebruikt niet bespoten zijn. Komen je rozen niet rechtstreeks uit een tuincentrum vandaan, staan ze dus al wat langer in je tuin - houdt voor de zekerheid vier jaar aan - en
 spuit je zelf niet tegen luis of iets anders, dan kun je de rozenblaadjes met een gerust hart eten.
Pluk de blaadjes los van het hart en laat ze drogen.
Dat kan heel simpel in deze tijd van het jaar op een vensterbank in de zon... na een dag of twee zijn de rozenblaadjes helemaal ingedroogd. Je merkt het omdat ze knisperen tussen je vingers, maar voor dit recept mogen ze ook half gedroogd zijn. 
Is het niet warm en zonnig of heb je heel veel bloemblaadjes tegelijk, dan kun je ze ook in 1 tot 2 uur in een droogoven of in een nog hete oven die afkoelt - laat dan wel de deur openstaan - drogen.
Ik heb zelf geen rozen in mijn tuin, maar vriendinnen  in de buurt wel... 
zij vinden het geen probleem wat verwelkte rozen af te staan. Ik heb immers toch alleen maar de blaadjes nodig. Geen vriendinnen met rozenstruiken? Ga dan wildplukken en neem de blaadjes van rozenbottelstruiken uit het park, die worden ook niet bespoten.
  



Roze(n)boter

Ingrediënten:
  • 175 gram bio ongezouten roomboter
  • 12 onbespoten rozen uit de tuin of berm
  • 3 tl roze peperkorrels

Hoe maak ik het klaar:
Begin op tijd:
Haal de rozenblaadjes los van het hart en droog ze zoals hierboven beschreven staat. 
Neem de roze peperkorrels die eigenlijk geen peperkorrels zijn. Ze zijn te vinden in vierseizoenenpeper wat op zich al een misleidende naam is. Roze peper zijn zogenaamde 'roze peperbessen' van een plant uit Brazilië die niet eens familie van de peper is.
Je kunt het dan ook niet los in de winkel kopen. Zelf viste ik de roze peperbesjes uit een bakje vierseizoenenpeper die ik op de markt kocht. 

Zorg dat de boter op kamertemperatuur is, leg hem een uur van tevoren uit de koelkast zodat 'ie goed te prakken is....

Zó... de ingrediënten liggen klaar....
En nu is het simpel....

Neem vier eetlepels rozenblaadjes en de roze peperkorrels, doe ze in een vijzel en stamp ze wat fijner. Het mag nog een beetje grof blijven.
Prak dit met een vork door de boter en verdeel gelijkmatig.
Leg de boter op een stuk vetvrij bakpapier en maak er een rol van. 
Neem een paar overgebleven rozenblaadjes en rol de boter hier doorheen.
Zet een half uurtje in de koelkast om op te stijven.
En serveer!

Lekker op getoast brood of op stokbrood bij een soepje of de bbq. 

Je kunt er plakjes van snijden.
Ik vind deze boter niet alleen decoratief, maar ook erg lekker.
Ik ga alvast wat extra rozenblaadjes verzamelen en drogen...
Je maakt zeker indruk bij een etentje wanneer je deze boter op tafel zet.


Geen opmerkingen: