woensdag 28 september 2016

Courgette Citrusjam

Mijn courgetteoogst ís me daar toch overweldigend,  met deze heerlijke toegift van de zomer!

Ik heb al heel veel met courgette gedaan, maar ik heb er nog steeds ontzettend veel! Dit weekend maakte ik courgettejam. Net als  vorig jaar, met sinasappel en citroen. .....

Heerlijk verfrissend en vrolijk van kleur.

Ik gebruik deze jam als gelei op taart en het is een mooi gele jam  als je scones met clotted cream en rode jam serveert.

Het oorspronkelijke recept heb ik van de leuke website wecken online en ik deel het hier ook:

Courgette-citrusjam

Ingrediënten:
  • 1,5 kg schoongemaakte courgette
  • 1,5 kg geleisuiker
  • 3 citroenen
  • 2 sinaasappels
Hoe maak ik het klaar:
Maak de courgette schoon. Schil ze en snijd ze overlangs doormidden. Haal met een lepel het zaad eruit.

Rasp de courgette fijn.
Rasp ook de schil van de citroenen en de sinaasappels en pers de vruchten uit.
 
Doe de geraspte groente en vruchten, samen met het versgeperste sap,  in een pan en breng onder voortdurend omscheppen, rustig  aan de kook.
Doe het deksel op de pan en laat het 15 minuten op laag vuur koken.
Voeg dan de geleisuiker toe.

Déze structuur blijft in de jam zitten en zó komt het er dan uit te zien.
Breng het geheel aan de kook en laat de jammassa 5 minuten  bruisend doorkoken.

Giet de jam dan voorzichtig in goed schoongemaakte potten.
Ik gebruik altijd een maatbeker met schenktuit, zodat de jam veilig en zonder geknoei in de potjes terecht komt.
Vlak voor gebruik spoel ik de potten altijd nog even om met  heet water, zodat ze niet barsten als je de kokendhete jam erin schenkt.

Zet de potjes op de kop weg totdat de jam afgekoeld is.
Zo kan het deksel zich vacuüm trekken.

Mijn voorraadje bramen- en frambozenjam is geen voorraad meer, want dat wordt direct opgegeten door de kinderen......  en daar is het ook voor ;)
 Maar nu heb ik toch nog een leuk jammetje op voorraad.
Deze jam is wel een jaar houdbaar.

Geen opmerkingen: