maandag 19 februari 2018

Zachte scrub voor ruwe (tuin)handen


Twee tuindagen heb ik inmiddels achter de rug en ondanks het dragen van tuinhandschoenen, zitten mijn handen vol schrammen en plekjes, had ik drie gebroken nagels èn vooral droge, ruwe handen!
Ik maakte snel een heerlijke handscrub, want die weet daar wel raad mee.
Een scrub is een korrelig goedje dat je kunt gebruiken om dode huidcellen van je huid te wrijven.
Mijn handen worden niet alleen schoon, maar voelen ook weer heerlijk zacht en glad.
Vooral dankzij de kokosolie in deze scrub.
Kokosolie is niet alleen gezond en lekker, maar voor je huid is het ook gezond en goed.
De kokosolie in deze scrub voedt de huid, maar heeft ook vochtvasthoudende eigenschappen.
Kokosolie gaat huidveroudering tegen, is vochtinbrengend en zorgt voor een soepele huid.
Ook de pepermuntolie is heel gezond voor je.

Hoe maak je deze scrub?

Zachte scrub voor ruwe handen

Ingrediënten:
  • 3 el biologische kokosolie
  • 5 el (riet)suiker
  • 3 druppels pepermuntolie
  • 1/2 tl rode kleurstof
Hoe maak ik het klaar:
Kokosolie wordt vloeibaar boven de 26 graden, daaronder bestaat kokosolie in vaste vorm. Voor het maken van de scrub is het handig dat de olie vloeibaar is, om de ingrediënten goed te kunnen vermengen.
Schep de kokosolie in een schaaltje en zet dit in een groter schaaltje met heet water. De kokosolie wordt vloeibaar, als je het even doorroert. In de zomer is de olie al gewoon vloeibaar in je keukenkastje.


Voeg de suiker toe en roer goed door. De kokosolie moet verzadigd zijn met suiker.
In sommige scrubs wordt aangeraden zout te gebruiken voor het korrelige effect.
Maar zout op je huid, zorgt juist voor uitdroging. Suiker doet je huid geen kwaad (en ook geen goed;))
Voeg daarna 2 tot 3 druppels etherische olie toe. Pepermuntolie heeft heel goede, zelfs medicinale eigenschappen, maar vooral is het verfrissend in deze scrub. Je kunt natuurlijk ook een andere etherische olie uitkiezen.
Ik gebruikte mijn eigengemaakte  rode kleurstof   (die eigenlijk helemaal niet zo errug rood is) om de scrub een kleurtje mee te geven.
Voor mijn tienerdochter en haar vriendinnen maakte ik een gele scrub, met een kleurtje uit een flesje.
De kleurstof kun je ook achterwege laten. Je hebt dan een witte scrub.

Doe de scrub in een mooi glazen potje en klaar ben je.

Als je met deze scrub je handen hebt ingewreven, was je ze na met zeep.
De kokosolie geeft een glad, glanzend effect.

Als je handen wat later toch weer droog aanvoelen (en dit geldt trouwens ook voor je benen) kun je ze daarna nog insmeren met  calendulazalf. Deze kun je zelf maken van maar drie ingrediënten: wel zo puur!
Deze scrub is lang houdbaar door de conserverende werking van de suiker.




Het grappige is, dat deze scrub ook eetbaar is en kinderen vinden dit natuurlijk leuk om te proberen.
Kinderen kunnen deze scrub eenvoudig zelf maken: een leuk klusje voor een lief cadeautje!




Geen opmerkingen: