vrijdag 20 april 2018

Sangria zelfgemaakt

Met deze heerlijk zomerse temperaturen èn met een heleboel flessen zelfgemaakte wijn die niet echt 'te zuipen'  zijn, is het tijd voor zelfgemaakte sangria!
En deze keer is 't ie goed gelukt èn schreef ik gelijk het recept op. Wel zo slim, want achteraf (na een liter sangria opgedronken te hebben) lukt dat wat moeilijker.

Ach, mijn zelfgemaakte wijn.... ik probeer nu al drie jaar zelf wijn te maken, maar om het zó te drinken is niet bepaald een genoegen.
De smaak: erg droog en ook wel zuur of wrang... dat zijn beschrijvingen die mijn zelfgemaakte wijn typeren.
Maar dat betekent niet dat ik het niet niet blijf proberen. Zeker als ik zoveel druiven krijg aangeboden. Er niks mee doen, is immers zonde!
En in de tussentijd gebruik ik mijn wijn om mee te koken: een scheut door de risotto, als smaakmaker in saus, etc. En in de winter maak ik er glühwein van, in de zomer dus Sangria.

Heerlijke, zoete Sangria.
Het doet me terug verlangen naar onze huwelijksreis.  Tig jaar geleden op de Canarische eilanden..... we aten elke avond Paëlla en dronken liters Sangria....

Nu is Sangria makkelijk en goedkoop te verkrijgen in elke supermarkt.  Maar zelf maken is toch veel leuker.
En met mijn sulfietvrije wijn, weet ik precies wat ik drink.
Ik heb alleen wat meer suiker toegevoegd bij mijn zure wijn.
Hier volgt mijn Sangria recept.
Probeer gerust wat uit en de wijn die je gebruikt? Dat maakt niet zoveel uit...... 

Sangria

Ingrediënten:
  • 8 dl droge, lichte rode wijn
  • 1/2 dl rum
  • 100 g witte basterdsuiker
  • 3 dl sodawater of spa rood
  • 1 sinaasappel
  • diepvriesframbozen
  • kwart appel
  • ijsblokjes
Hoe maak ik het klaar:
Doe de wijn in een grote karaf. Voeg de rum toe en los er de suiker in op. Gebruik je een goede, volle wijn, begin dan met de helft van de suiker toe te voegen. Waarschijnlijk is dat zoet genoeg.
Boen de sinaasappel goed schoon en snijd heel dun de schil eraf. Voeg de sinaasappelschil toe, snijd de sinaasappel in plakken en doe deze ook bij de sangria. Ik voegde nog wat framboosjes toe. Kwam ik tegen in een diepvrieslade en was ik eigenlijk helemaal vergeten. Heerlijk voor in de sangria: koel en zoet tegelijk!
Zet de karaf in de koelkast voor minimaal één uur.
Voeg vlak voor het serveren zo'n vijf tot zes ijsblokjes toe en meng het sodawater of bubbelwater toe.
Ik vond dit een heerlijke sangria en kwam helemaal in een zomerse, lome stemming.


Ik maakte er heel veel tapas hapjes bij......  heerlijk!
Een avondvullend genoegen.



Geen opmerkingen: