maandag 27 januari 2020

Up-cycle projectje: scrunchies naaien

Hot or not?! 
Dat is voor mij niet zó belangrijk.... mijn twee dochters hebben prachtige 
blonde haren en daar staan deze scrunchies goed in.
En mijn naaimand  vol kleine lapjes raakt mooi wat leger met dit up-cycle project.
Toen ik de twaalfde scrunchie aan 't naaien was, dacht ik: ach, laat ik er toch maar een klein verhaaltje over schrijven.
En dan verbind ik er gelijk een leuke winactie aan!
Mijn dochter van 7 naait al met me mee en nichtje Noa van 10 naait en verkoopt ze online, 
dus het is ook een prima projectje voor en met kinderen. 
Gezellig een vrije middag knutselen met je nichtje, dochter of buurmeisje.....

Ga je niet gelijk zelf aan de slag?
Win dan twee scrunchies in een kleur die je leuk vindt.

In ieder geval komt hier de DIY...

Naai je eigen scrunchie



Benodigdheden:
  • lapjes stof in diverse kleuren en prints
  • garen in bijpassende kleuren
  • bandelastiek van ongeveer 5 mm breed 
  • naaimachine
  • veiligheidsspeld
  • eetstokje of potlood


Hoe pak ik het aan:
Knip lapjes uit de stof van 50 bij 10 cm.
Vouw het lapje in de lengte dubbel met de goede kanten op elkaar....

Speld het lapje zoals op de foto en naai het met een smal zoompje op de naaimachine vast.
Houd de zijkanten open.
Nu komt er een wat lastig friemelklusje....  en hier komt nog even de link naar mijn foodblog ;)… gebruik een eetstokje als hulpmiddel - okay, een potlood kan ook - en draai het lapje binnenstebuiten, zodat de goede kant weer zichtbaar wordt.
Neem het elastiek, speld aan één uiteinde een veiligheidsspeldje en rijg het elastiek door het tunnelzoomlapje.

Trek het elastiek aan, zodat de stof goed rimpelt en je een scrunchie krijgt.
Ik gebruikte een stukje elastiekje van ongeveer 15-16 cm. 
De scrunchie past dan twee keer om een staart en één keer om de pols.
Leg een knoopje in het elastiek en trek deze stevig aan.


Twijfel je aan de stevigheid van je knoop, geef er dan nog een steekje aan.
Duw het elastiek naar binnen.
Nu vouw je twee zoompjes van de stofuiteinden naar binnen toe.
Ik heb diverse pogingen gedaan om dit gedeelte ook met de naaimachine vast te stikken. 
Want gemak dient de mens, maar helaas.... dit is toch ècht een klusje om met de hand te doen.
Wil je het mooi vastmaken, gebruik dan de matrassteek, zodat de zoom onzichtbaar is.
De jij-en-ik steek kan ook, want de scrunchie rimpelt zo, dat je de naad toch bijna niet ziet.

Even de matrassteek uitgetekend... 

Afbeeldingsresultaat voor naai steken
een mooie steek om te onthouden voor verschillende naaiklusjes.
Draai de scrunchie rond, zodat je 'm helemaal dicht krijgt.
En klaar is je scrunchie!!
Voor dit projectje gebruikte ik onder andere een oude blouse, een katoenen zomerbroekje van toen mijn dochter twee was 
en een dekbedovertrek. Verder gebruikte ik lapjes van de bekleding van een mand, een gordijn, 
een blouseje wat ik ooit naaide...
Dit noem je dus up-cyclen!!

Super leuk voor jongens (om hun pols) en meisjes (in het haar of om de pols)!
Mooi om in elke kleur te hebben, zodat er bij elke kledingset wel een match is.
Ideaal om cadeau te geven.

En omdat je dit blog tot het eind toe gelezen hebt.....
Hier komt de winactie!

Wil jij twee leuke scrunchies winnen?
Lees dan even goed de onderstaande stappen door....


  1.  Volg je mijn blog nog niet, meld je even aan als volger (lees mijn blog via de internetversie en klik dan rechts)
  2. Laat hieronder een reactie achter of reageer op social media als je mijn blog via Insta of Fb leest. Laat weten dat je twee gratis scrunchies wilt hebben en geef aan welke kleuren je eventueel graag krijgt.
  3. Deel dit berichtje eventueel op je eigen tijdlijn met de hashtag  #tijdvoortamar
Over 10 dagen, op 25 januari maak ik niet één, maar twee winnaars bekend!


Mijn beeldschone assistente zal persoonlijk een naam trekken....
en erop toe zien dat het eerlijk gebeurt.





En wie is nu mijn mooie model?!
See you!!! 





En de winnaars zijn...….
tromgeroffel.....
Tamara Westerbaan en Annemarie Qualm.

Ze hebben de scrunchies voor de mooie haren van hun dochters binnen gekregen.
Leuk dat jullie meededen met de winactie! En wie weet tot de volgende keer.





Geen opmerkingen: