woensdag 11 september 2024

Druivensap maken

 Honderd-zeven-en-tachtig druiventrossen oogstte ik dit jaar van eigen wijnrank!
Nou ja... trosjes moet ik eerlijkheidshalve zeggen, want groot zijn ze niet.
De druif is dit jaar niet gekrent of gesnoeid en dan blijven ze klein.
Ook hebben deze biologische druifjes pitten: gezond, maar je blijft ze uitspugen.
Maar de smáák!! Die is zo bijzonder! Wanneer ik de kas waar de druif in staat
 open, komt een geur van zoete kauwgomballen me tegemoet. 
Eerlijk waar... mijn druiven zijn net snoepjes. 
Nooit eerder heb ik zulke lekkere druiven geproefd.
En nooit eerder had ik zoveel druiven uit eigen tuin.
Al jarenlang maak ik druivensap, wanneer ik bij kennissen-met-druif-in-de-tuin, mag komen plukken. Na een paar trossen snoepen, weten de meesten het ook niet meer.
Nou, ik wel! Want de allermakkelijkste manier om veel druiven te verwerken, 
zonder dat je ze stuk voor stuk moet schoonmaken en ontpitten, is.... tadaa: druivensap maken!

Ik dacht dat ik hier al lang een blog over geschreven had, want 't is echt super easy. 
Maar ik denk dat ik het misschien ook daarom nog niet deed.
Of omdat ik wilde wachten op druiven uit eigen tuin.
Hoe het ook zij... ik verveel jullie vandaag met een druivensap blog.

En wat je allemaal met druivensap kunt doen, daar heb ik ook nog ideeën voor...


Druivensap


Benodigdheden:
  • goed rijpe druiven,biologisch
  • sappan
  • brandschone flessen


Hoe maak ik het:
De hoeveelheid druiven maakt voor het maken van sap niet uit... elke hoeveelheid kan.
Ik nam mijn honderdzeventachtig druiventrosjes die bij elkaar zo'n vierenhalve kilo wogen.
Druiven zijn van nature zoet genoeg, suiker toevoegen hoeft niet.
Doe de druiven in het bovenste compartiment van de sappan en
 breng het water aan de kook. Laat 45 minuten doorkoken of eigenlijk stomen.
Door de hete stoom barsten de velletjes van de druiven open en komt het sap vrij.
Na 45 minuten laat je het sap via het slangetje in de gereedstaande flessen lopen.
Spoel de flessen voor gebruik nog even om met kokend water.
Van deze vierenhalve kilo druiven kreeg ik ongeveer 2,4 liter sap.

Het grote voordeel van sap maken van tuinfruit is het gemak en de snelheid waarmee het gaat. 
Je hoeft de vruchten niet te ontpitten, geen steeltjes te verwijderen en
 ze ook niet één voor één te wassen. Je spoelt de vruchten goed af onder koud stromend 
water - dat kan ook in het bovenste deel van de sappan met gaatjes - en vervolgens kun je 
45 minuten achterover leunen. 
Hoe een sappan precies werkt, heb ik uitgebreider beschreven in het blog over bessensap maken: klik!

Heb je geen sappan? Je kunt sap ook maken in een gewone pan. Doe het fruit in een ruime pan
 met een bodempje water. Breng aan de kook en houd dezelfde kooktijd aan, als hierboven.
Giet daarna het vocht door een zeef met kaasdoek.
De vruchten kun je wegdoen of voor iets anders gebruiken.
Het opgevangen vocht is het vruchtensap! Lekker en gezond!
De druiven uit eigen tuin - ik ben vergeten welk ras het is en ook het kaartje wat aan de druif hing, is ineens verdwenen - zijn heel donkerpaars en 
tot mijn blijdschap heb ik ook een heel mooi, donker druivensap gekregen. 
Het sap blijft in ongeopende flessen een jaar houdbaar. Na opening in de koelkast kun je 
een fles nog drie weken bewaren.

Waarschijnlijk ga ik nog meer druivensap maken, maar wat doe je - naast 
opdrinken - nu met liters druivensap?

Van druivensap kun je:
  • Wijn maken. Het kan geen kwaad dat het sap verhit is geweest....Ik heb jaren wijn gemaakt, maar het heeft nooit tot een verbluffend resultaat geleid. Wel bijzonder om te doen!
  • Druivensap geeft recepten met rabarber een mooie kleur en een zoetje mee: lekker door rabarbercompote en -gebakjes of ijsjes klik!
  • Een limonadesiroop maken: weer even laten koken en indikken met suiker
  • Druivengelei oftewel druivenjam maken (klik)
  • Alcoholvrije wijn maken klik;  met spicy smaak voor meer dan alleen een sapje
Heb je zelf druiven of mag je van iemand anders zijn tuin leegplukken.... je weet nu 
wat je met al die druiven kunt doen!

Geniet van zelfgemaakt puur en gezond sap: snoepjesachtig zoet.
De smaak van de natuur!



Geen opmerkingen: