zondag 23 februari 2020

Hazelnoot-rotsjes


Terwijl ik voor een speciale  gelegenheid weer een lading bonbons aan het maken was, 
vroeg  Peter me: kun je ook eens pindarotsjes maken?

Ja, ik had wat (gesmolten) chocolade over, dus dat kon ik best doen!
Maar pinda's... ik heb nog super veel hazelnoten over!
Dus zette ik Peter aan het hazelnoten kraken en maakte ik voor hem 
-en stiekem ook voor mezelf - hazelnootrotsjes.
Ze zijn lekker en super simpel. Dat ik dit niet eerder bedacht!!
Makkelijker dan dit gaat het niet worden!

Hazelnoot-rotsjes

    voor ongeveer 25 rotsjes

Ingrediënten:
  • 180 g pure chocolade (Fair Trade)
  • 125 g gepelde hazelnoten
Hoe maak ik het klaar:
Kraak eerst de hoeveelheid hazelnoten die je nodig hebt en nog wat meer.
Rooster de hazelnoten in een droge koekenpan in ongeveer 3 tot 4 minuten. De hazelnootsmaak wordt sterker door het roosteren.
Smelt de chocolade au-bain-marie in een pannetje tot een fonkelende, donkerbruine saus.

Roer de geroosterde hazelnoten door de chocoladesaus. De verhoudingen komen bij dit recept niet zo nauw. 
De hazelnoten moeten in ieder geval rondom met chocolade bedekt zijn. 
En als je wat teveel chocolade hebt, voeg je gewoon wat extra hazelnoten toe.

Leg een bord of plaat met bakpapier klaar en schep hier met een dessertlepel hoopjes hazelnootchocolade op. 
Dit zijn je hazelnootrotsjes!
Zet de plaat of het bord  een half uurtje in de vriezer of laat het twee uur opstijven in de koelkast.
Haal de rotsjes van het bakpapier, ze zijn nu klaar om op te snoepen.
Smullen!

Als je ze kunt bewaren ;) zorg er dan voor dat het niet op een warme plek is. 
De koelkast is - zeker in de zomer - een betere optie.


Deze rotsjes kun je op dezelfde manier met pinda's klaar maken en natuurlijk ook met andere noten. 
Wie weet maak ik ze eens met gemengde noten.... en pistachenootrotsjes zijn vast ook erg lekker!

En.... ze zijn ook erg leuk om samen met kinderen te maken. 
Voorjaarsvakantietip: duik samen met je kind de keuken in!



Geen opmerkingen: