zaterdag 2 mei 2020

Tahin maken

Dit wordt vast mijn kortste blog ooit.
Ik maakte zelf tahin - ta... watte? - en dát is super simpel.

Tahin is een pasta gemaakt van sesamzaad. Een Midden-Oosterse smaakmaker 
die vooral wordt gebruikt in Israël, Libanon en Syrië. 
Van Tahin wordt Tahina gemaakt, een saus die wordt geserveerd bij falafel en shoarma.
Verder is tahin een belangrijk ingrediënt in hummus of houmous.


Tahin

Ingrediënten:
  • 100 g sesamzaad (of minder)
  • snufje versgemalen zeezout

Hoe maak ik het klaar:
Maal de sesamzaadjes fijn in een foodprocessor of met een hulpstuk van de staafmixer.
Als ze zijn fijngemalen ben je er nog niet.
Noten en zaden zijn oliehoudend en juist die olie moet vrij komen. 
Dan wordt het een smeuïge pasta.
Dit betekent dat je nog zo'n 4 tot 5 minuten doormixt.
Je ziet hier in mijn hand poedervormig vermalen sesamzaad.
Dit is fase 1. Onderin wordt het al langzaamaan een pasta.
Als je ongeduldig bent - wat ik natuurlijk noóóit ben ;) - voeg je wat druppels sesam- of zonnebloemolie toe. 
Maar dat is niet nodig, de pasta komt vanzelf.
Voeg er een snufje zeezout aan toe naar smaak.
En bewaar het in een potje op kamertemperatuur.



 Waarom zou je tahin eigenlijk zelf maken?  Op dit 'self-made-blog', kan ik altijd antwoorden: omdat zelf maken leuk is!
Maar er speelt meer mee. Tahin is best prijzig, zelf maken loont. 
Daarnaast gebruik ik tahin niet zo vaak, dus een kleine hoeveelheid volstaat. Wanneer een groter potje lang staat, scheidt de olie zich weer van de pasta en krijg je een hele harde brok met een laagje drijvende olie.
Vers maken wat je nodig hebt, is makkelijker.

En zoals je zelf tahin kunt maken, kun je ook zelf andere notenpasta's maken.
Wat te denken van:
  •  hazelnootpasta 
  • amandelpasta 
  • gemengde notenpasta 
  • de overbekende pindakaas (hoewel pinda's technisch gezien geen noten zijn, maar wel veel olie bevatten)
  • etc
Maak jij dit wel eens zelf? 

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Nog nooit gedaan maar wil het nu wel proberen..;-)

Anoniem zei

Ja, heerlijk zelfgemaakte cashewpasta en amandelspijs.

Tamar zei

Yes! Die vergat ik nog...

Tamar zei

Leuk! Vooral als het zó simpel is, hè?!

Greeneveline zei

Waar koop jij je sesamzaad?

Tamar zei

Hai Eveline,
Ik koop altijd biologisch sesamzaad, vaak gewoon bij de supermarkt onder het merk 'Smaakt'... soms bij de Ekoplaza