vrijdag 1 juli 2022

Rabarberlimonade

 De langste dag van het jaar is geweest en rabarber wordt na die datum nog zuurder dan 'ie al was.
 Oftewel, de hoeveelheid oxaalzuur wordt hoger, niet alleen in het blad, maar ook in de stelen.
Een andere goede reden om rabarberstelen niet meer na juni te oogsten, is dat de plant goed 
op krachten kan komen om de jaren die volgen voldoende oogst te kunnen leveren. 
Rabarber is een plant die zeker 8 jaar op dezelfde plaats kan groeien.

Een paar dagen na 21 juni - ik neem altijd maar aan dat planten niet precies de datum bijhouden -
 oogstte ik alle rozerode, dikke rabarberstelen die er nog groeiden aan mijn acht planten.
 Om het hele jaar rond van de friszure smaak van rabarber te kunnen genieten, 
maakte ik van 2 kilo rabarber een lekkere limonadesiroop!
En toen had ik nog meer rabarber over om in te vriezen. Gewoon schoongemaakt 
en in stukjes kan dat prima in de vriezer. 
Zó kan ik nog eens rabarbertaart bakken buiten het seizoen.

In dit blog het simpele recept van rabarberlimonade, die je in twee fases kookt.
Vind je het teveel werk of heb je simpelweg geen rabarber in de tuin?
Deze siroop komt ook in mijn winkeltje te staan.


Rabarberlimonadesiroop

    voor 2 l  siroop

Ingrediënten:
  • 2 kg rabarberstelen
  • 1 kg suiker
     Verder
  • sappan
  • uitgekookte flessen

Hoe maak ik het klaar:
Snijd het blad van de rabarberstelen en was de stelen. Snijd in stukjes van zo'n 2 cm.
Gebruik een sappan om sap te maken of kook de rabarber in een liter water in een grote pan zo'n  30 minuten. 
Daarna zeef je de rabarber eruit en vang je het vocht op.
 Voeg geen suiker toe!
Wil je geen siroop maken, maar rabarbersap?
Voeg dan tijdens het koken 200 g suiker toe en schenk het sap na 45 minuten 
kokendheet in flessen.
Ik ga verder voor siroop en vang het sap na 45 minuten koken in een maatbeker op. 
Neem ongeveer dezelfde hoeveelheid suiker in grammen 
als de hoeveelheid sap in milliliters of iets minder.

Van deze hoeveelheid rabarber won ik 1200 ml sap en ik deed er een kilo suiker bij.
Ik koos voor biologische rietsuiker. 
Deze suikerhoeveelheid lijkt enorm, maar je verdunt de siroop 1 : 7 
 en dan valt het reuze mee met de suikers die je binnenkrijgt.

Verwarm het sap met de suiker in een pan. Roer goed door zodat de suiker oplost in het sap. 
Laat het sap niet koken,  maar wel goed heet worden.
Giet de limonade in goed uitgekookte en met heet water omgespoelde flessen. 
Gebruik een trechter om de limonade in smalle flesopeningen te krijgen.

Je krijgt op deze manier een lang houdbare limonadesiroop.
Eenmaal geopend bewaar je de fles in de koelkast 
en drink je 'm binnen een maand leeg. Moet lukken, toch?!
Natuurlijk heb ik geproefd en laten proeven....
De smaak is friszoet en verrassend.
Ook lekker om bruisend water te gebruiken.
Zó krijg je een heerlijk, alcoholvrij aperitief.

Wil je liever iets met alcohol?
Schenk dan een scheut rabarbersiroop in een glas prosecco.

Of schenk de rabarbersiroop over een zomers ijsdessert.
Je kunt er alle kanten mee op.

Geniet van deze frisse voorjaarssmaak het hele jaar door!



Geen opmerkingen: