zondag 13 oktober 2024

Hoofdpijnzalf

Waar krijg jij een zwaar hoofd van?
Je druk maken? Zorgen? Stress? Af en toe kunnen we 't  niet laten, hè?!
Helemaal frustrerend als iemand dan zegt: "Maak je toch niet zo druk!"
Arrghh... alsof dát helpt!

Wat wel helpt is deze hoofdpijnzalf!
Ik maakte een verfrissende zalf met pepermunt tegen hoofdpijn!
Neemt die zorgen weg en maakt die je hoofd leeg?
Was dat maar waar! Daar helpt een zalfje smeren niet tegen.... 
Daar moet je zelf mee aan de slag.

Wel is deze zalf fijn om te gebruiken en geeft ze snel verlichting bij een zwaar hoofd.
Altijd fijn om onder handbereik te hebben, toch?!


Hoofdpijnzalf

       voldoende voor 1 zalfpotje

Benodigdheden:
  • 30 ml sesamolie
  • 30 ml amandelolie
  • 7,5 g bijenwas
  • 4 druppels vitamine E olie
  • 10 druppels etherische olie pepermunt
  • 5 druppels etherische olie eucalyptus


Hoe maak ik het klaar:
Meng de beide olieën. Ik heb gekozen voor sesamolie omdat deze snel in de huid trekt en amandelolie omdat deze voedend en verzorgend is voor de gevoelige huid. 
Je kunt ook kiezen voor een andere olie of olieblend. Meer info over olieën vind je hier!
Doe de olie in een schaaltje. Voeg de bijenwas toe. Bij mij ziet de bijenwas er uit als grof geraspte Parmezaan, meestal koop je korrels of pastilles. Deze bijenwas is van mijn eigen bijen. 
Ik mag dan een imker zonder bijen zijn, ik zit nog niet zonder was! 
Van een groot blok was hakte ik wat snippers af. 
Doe de bijenwas bij de olie in het schaaltje en verwarm au-bain-marie of
verwarm het in een stoompan, wat ik hier doe.
Roer regelmatig zodat de was volledig smelt.
Haal de vloeibare zalf van de warmtebron en laat een paar minuten afkoelen.
Voeg de vitamine E-olie toe en roer goed door. 
Voeg daarna de druppels etherische olie toe.
Vermeng goed en doe de - al licht stollende - zalf in een 
brandschoon, gereedstaand zalfpotje.
Druk aan en strijk glad
en als de zalf volledig is afgekoeld, draai je het deksel erop.
Bewaar in je medicijnkastje, je handtas of waar je het makkelijk kunt pakken.
Voel je een lichte hoofdpijn opkomen, masseer de zalf dan zachtjes in op je slapen.
Trek ook een streep over je voorhoofd en als je dat
fijn vindt, masseer de zalf in je nek.

Deze zalf mag je zo vaak gebruiken als je wilt.
Geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar.
Interessant weetje: de pure pepermuntolie in deze zalf heeft me enorm geholpen 
toen ik long covid had, waarbij ik elke dag wel overprikkeld
raakte. Dit uitte zich in hoofdpijn, vermoeidheid en zelfs duizelingen.
Heel regelmatig rook ik aan de pepermuntolie of druppelde dit op m'n slapen.
Pepermuntolie gaf me ook sneller mijn geur en smaak terug.

Voor mij een belangrijke geur en nu gevangen in een mooie zalf.
Hoop dat het jou ook helpt....


Geen opmerkingen: