donderdag 31 oktober 2019

Herfstmuffins met gedroogde vijgen

Van mijn overvloedige vijgenoogst heb ik dit jaar veel vijgen gedroogd. Dit experiment ging goed maar de zelfgedroogde vijgen vielen me een beetje tegen. Ze zijn niet zo lekker om gewoon te eten. Oh, ben ik daarom vergeten er meer over te schrijven?? Toch kun je er hier meer over lezen.
Maar nu heb ik ze dus gebruikt in een heerlijk muffinrecept.
Mijn zusje heeft ze geproefd en wil graag het recept. Zij vond ze namelijk errug lekker! En ik dus ook!



Er zijn op forums hele discussies gaande over wanneer je iets een cupcake of een muffin noemt. Daar doe ik niet aan mee..... dit zijn gewoon muffins. Met niet veel suiker, lekker korrelig en ze hoeven niet lang de oven in. En deze keer zijn het dus  speciale muffins, met mijn zelf gedroogde vijgen erin!

Hierbij het recept:

Herfstmuffins met gedroogde vijgen

      voor 16 muffins
Ingrediënten:
  • 100 g gedroogde vijgen
  • sinaasappelsap van 3 sinaasappels
  • rasp van 1 sinaasappel
  • 230 g volkorenmeel
  • 60 g tarwebloem
  • 25 g wijnsteen bakpoeder
  • paar draaitjes zeezout
  • 90 g fijne rietsuiker
  • 160 granola (maak het lekker zelf: suiker- en vetvrij en lekker snel-klaar uit de pan)
  • 2,5 dl sojamelk
  • 120 g boter
      voor de topping:
  • 2 el. bloem
  • 1 tl kaneel
  • 90 g fijne rietsuiker
  • 80 g cruesli
  • 40 g gesmolten boter

Hoe maak ik het klaar:
Verwarm de oven voor op 190 graden. Vet een muffinblik in met wat boter.
Boen van één sinaasappel de schil goed schoon en rasp die eraf. Pers de sinaasappels uit. Snijd de vijgen in kleine stukken en laat de vijgen weken in het sinaasappelsap,

Zo worden ze lekker zacht.

Doe de bloem, het meel, het zout, het bakpoeder en de suiker in een kom. Roer er de cruesli doorheen. Smelt de boter in een steelpannetje. Meng de melk door de boter en roer dit door het meelmengsel. Giet de vijgen af en vang het sap op. Dit kun je natuurlijk nog prima opdrinken of gebruiken in een smoothie! Roer de vijgenstukjes ook snel door het meelmengsel. Het mag klonterig blijven. Schep alles in de muffinvorm.
Maak daarna de topping, door alle ingrediënten door elkaar te roeren. Verdeel dit over de muffins en schuif ze in de oven. Bak de muffins in ongeveer 20 minuten goudbruin.


Heerlijke muffins, voor elk moment van de dag! Geniet ervan.

Heb je te veel muffins, dan kun je ze ook invriezen! Bij het ontdooien even 10 min.
op 180 graden in de oven plaatsen.
Je kunt in plaats van gedroogde vijgen ook gedroogde abrikozen of pruimen gebruiken.
 
Geniet van deze herfstige traktatie!!





Geen opmerkingen: