woensdag 25 november 2015

Zaaien in november

Zaaien in november? Nu nog?  Ja hoor,  dat kan!
In de winter komen we vaak minder vanzelfsprekend aan onze vitamines dan in de zomer. En het eten van groentes is wat lastiger [en duurder zonder veel aanvoer van verse groentes ] in deze tijd van het jaar.
    Ik kan je aanraden om te gaan experimenteren met 'kiemgroentes' of 'spruitgroentes'. Voorbeelden die iedereen kent, zijn tuinkers en taugé.  Ik heb een handige kweekset die ik al jaren gebruik.
Ik zaai vooral alfalfa en ik experimenteer regelmatig met andere cress. 
Lekker en reuze gezond.
Met deze kweekset doe je een grote lepel zaad in het middelste bakje. Je geeft twee of drie keer per dag water via het bovenste rooster. Houd het even onder de kraan of gebruik een gieter.  Het uitlekkende water komt in het bakje daaronder. Dat leeg je één keer per twee dagen. Na ongeveer vijf dagen heb je een bakje vol verse alfalfa of andere kiemgroente.
Je kunt er op deze manier een paar dagen van eten en als je het in de koelkast in een afgesloten bakje bewaart, kun je het bijna een week gebruiken.
Door de kiemkracht van deze plantjes krijg je veel gezonde vitaminen en mineralen binnen en energie! En het is zo gemakkelijk ergens bij of op of tussen te eten... (zie de groentetosti)

Gun jezelf die extra boost en extra gezondheid in de winter.

Geen opmerkingen: