donderdag 31 december 2015

Hartige beignets

Bij oliebollen horen appelbeignets en die bak je heerlijk mee.

Maar al die zoetigheden, vragen om een tegenhanger.
Zeker voor een hartig type, zoals ik. Ik houd van 'gezonde' zoetigheid, maar eet het niet veel. Maar geef me hartige hapjes en ik kan bijna niet meer stoppen.
Zo bak ik elk jaar na de oliebollen, hartige beignets en om te dippen maak ik er een lekkere chinese dipsaus erbij.

Hartige Beignets

Ingrediënten:
  • verse groentes zoals: champignons, winterwortelplakjes, uienringen, broccoliroosjes, sperziebonen, reepjes courgette etc. etc.
  • 2 eieren
  • 250 g volkorenmeel
  • 0,5 tl zout
  • zonnebloemolie om te frituren
Hoe maak ik het klaar:
Maak het beslag, door het meel met het zout te mengen in een kom. Roer er de losgeklopte eieren er één voor één door, samen met 250 ml ijskoud water. Houd je klontjes, roer het beslag dan glad met een staafmixer.
Verhit de olie in een grote pan (of gebruik je oliebollenolie)
Maak vervolgens de groentes schoon. Ik gebruik vandaag champignons en wortels (uit eigen tuin nog... yes!). De champignons laat je heel, hoewel je hele grote exemplaren door de helft kunt snijden. De wortel maak ik schoon en snijd ik in plakjes van ongeveer 2 cm.

Wentel de groentes door het beslag en frituur ze met een stuk of 8 tegelijk in de pan, voor een minuut of 3-4. Schep de beignets met een schuimspaan in een vergiet, bekleed met keukenpapier en laat uitlekken.


Chinese dipsaus voor hartige beignets


Ingrediënten:
  • 2 el. versgeperst citroensap
  • 6 el ketjap
  • 6 el tomatenketchup
  • 1 teentje knoflook
  • 60 ml olijfolie extra virgin
  • 1 el sesamzaad
Hoe maak ik het klaar:
Meng alle ingrediënten goed door elkaar en serveer!
Dit is ook een goede saus om als dressing te gebruiken bij bijvoorbeeld een Chinese Koolsalade.....

Dit noem ik nu een lekker hartige en gezonde tegenhanger bij al die zoete oliebollen.
En dit jaar gaan we ook aardappeltwisters erbij maken, maar daarover volgend jaar meer.
 
 

Geen opmerkingen: