zondag 24 januari 2016

Gegratineerde aardperen met walnoot


Aardperen heb ik elk jaar wel in mijn tuintje. Ze verhuizen gewoon mee en hebben zelfs wel eens in mijn kruidentuin en kas gestaan.

Een ander woord voor aardpeer is: topinamboer of Jerusalem artisjok.
Aardperen zijn oliehoudende knolletjes die in de grond groeien. Hoewel de naam doet vermoeden dat ze familie zijn van de aardappel, is dat niet waar. Het is familie van de zonnebloem en dat zie je in de (na)zomer ook duidelijk, als de lange, wildgroeiende  stengels overal kleine, heldergele bloempjes krijgen, met bruine hartjes.
Als je de bloemetjes regelmatig plukt, komen er meer en ondertussen groeien ondergronds de wortelknolletjes. Een lekkere verrassing voor in de winter!
De plant is heel gemakkelijk te kweken. Ooit kocht ik een paar aardperen bij de natuurwinkel en één ervan stopte ik in de grond. Dit breidt zich vanzelf uit. Sterker nog: vergeet je een knolletje eruit te halen, hij groeit vanzelf weer verder.
Het is een lekkere, gemakkelijke groente. Bewaar hem niet te lang, de knol moet stevig aanvoelen en niet meegeven als je erop drukt.

Het volgende recept is mijn absolute favoriet!

Gegratineerde aardperen met walnoten

Ingrediënten:
  • 900 g aardperen
  • olijfolie
  • 2 uien
  • 3 teentjes knoflook
  • bosje verse peterselie
  • 50 g gepelde walnoten
  • 225 g geraspte, belegen kaas
  • versgemalen zwarte peper
  • halve krop sla of 200 g veldsla
  • 300-350 g gierst of zilvervliesrijst

Hoe maak ik het klaar:
Kook de gierst of de rijst volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking gaar. Je kunt de gierst gelijk toevoegen aan het koude water, laat het aan de kook komen. Kook het in  ongeveer 20 minuten al dente gaar.
Was de aardperen schoon. Je hoeft ze niet te schillen, alleen goed schoonboenen/schoonborstelen. Snijd de aardpeer in plakken of grove stukken.

Snipper de ui en fruit hem in een grote, ruime hapjespan in de olie. Voeg de aardperen met een klein scheutje water toe aan de ui. Stoof het gaar in 7 - 10 minuten.
Hak de walnoten grof, de peterselie fijn en rasp de kaas op een grove rasp.

Pers de knoflook boven de aardperen uit en breng op smaak  met versgemalen zwarte peper.


Roer de walnoten en peterselie door de aardperen en bestrooi het met de kaas.
Doe de deksel op de pan en laat de kaas smelten.Maak ondertussen de grootste bladeren van de sla los en was ze schoon.

Verdeel de sla (of veldsla) over de borden.
Schep de gegratineerde aardperen erop.
Serveer met de gekookte gierst, quinoa of meergranen rijst.

Echt, ik vind dit zo lekker!!
Ik zou het wel elke week willen eten.....
Laat je het me horen als jij eens aardperen hebt gegeten?

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen: