woensdag 2 maart 2016

Nasi zonder pakjes en zakjes

Deze winter heb ik weer heel wat keren nasi goreng gegeten. Lekker met de prei uit eigen tuin.
De meesten hier zijn dol op mijn 'aangeklede nasi'.
En niet moeilijk te maken, hoor! Want hoewel ik nasi maak volgens een veganistisch recept èn, uiteraard zou ik bijna zeggen, zonder pakjes en zakjes, is het helemaal niet moeilijk of veel werk!

Ik maak er altijd een leuk aangeklede maaltijd van.
Pindasaus erbij, cassavechips (in kroepoek zit garnaal), augurken (klik hier), zoetzure courgette (zelf ingemaakt) en ingemaakte groene tomaatjes, gebakken uitjes en seroendeng op tafel en diverse potjes en flesjes zoals ketjap, sambal etc. Omdat veganistisch eten niet mijn doel is, doe ik er soms een paar mini loempiaatjes erbij en een gebakken eitje: supervers door onze eigen kippen gelegd.


En als bestek leg ik altijd eetstokjes op tafel!  Zodat de kinderen later niet, net als wij, opeens in een (Japans) restaurant overvallen worden door het eten met eetstokjes, terwijl ze dat nog nooit zelfs gezien hebben. We leven in een multiculturele samenleving, die ik graag laat terugkomen in de keuken en bij mij aan tafel.

Nasi zonder pakjes en zakjes


Ingrediënten:
  • 250 g tofu
  • marinade voor tofu (zie verder)
  • 5 el olijfolie
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 250 g witte kool
  • 1 prei
  • 400 g zilvervliesrijst
  • 3 el tomatenketchup (neem bio)
  • half bosje verse selderij of 1,5 diepvriesblokje selderij (zie foto)

Marinade voor 250 g tofu

Ingrediënten:
  • 1 dl heet water
  • 1 dessertlepel miso (Japanse bouillonpasta)
  • 1 el ketchup
  • 1 dessertlepel ketjap of tamari
  • 1 teentje knoflook
  • 1 stukje verse gember

Hoe maak ik de tofu klaar:
Los de miso op in het hete water. Pers het teentje knoflook uit. Schil de gember en snijd hem in piepkleine stukjes. (Ik heb nog steeds niet uitgevonden hoe je gember goed kunt raspen. Goed bewaren lukt me wel: je koopt een stuk gemberwortel, snijd dit in stukken van zo'n 1,5 tot 2 cm en vriest dit in. Vervolgens kun je het gebruiken wanneer je wilt!) Voeg de rest van de ingrediënten toe en roer door elkaar. Snijd de tofu in blokjes en schep door de marinade.
Let op: laat de marinade minstens een uur intrekken.  Dit voorwerk moet je dus even plannen.


Hoe maak ik de nasi:
Begin met het koken van de rijst. Kun je al ruim van te voren doen, want bij het afkoelen, worden de korrels losser.
Verwarm een wok zonder olie op hoog vuur. Doe daarin de gemarineerde tofu en bak enkele minuten. Voeg daarna de olijfolie toe. Snipper de ui en pers de knoflook uit en voeg deze ook toe. Snijd de witte kool en voeg deze ook toe. Laat op hoog vuur ongeveer 5 minuten bakken. Wordt het een beetje te droog, voeg dan telkens een scheutje of lepel van de marinade toe. Snijd ondertussen de prei in ringen.
Voeg na 5 minuten de prei, de ketchup, de selderij en de rijst toe. Bak alles op hoog vuur tot het 
door en door heet is. De rijst mag een beetje aanbakken, dan heb je dus 'goreng' 
(nasi mèt gebakken rijst).
Breng aan tafel op smaak met sambal, ketjap en evt. zeezout.

En klaar is uw hèerlijke nasi, zonder zakjes en pakjes en zonder vlees.
Tijd? Het kost je ongeveer 25-30 minuten. (het marineren niet meegeteld)




Oh ja.... de pindasaus maak ik natuurlijk ook zelf. Dat is helemaal niet moeilijk en het bespaart je een heleboel E-nummers vanuit een kant en klaar zakje of bakje.
Bovendien is het niet alleen fijn dat je weet wat er in zit, maar is het ook veel lekkerder!

Pindasaus

Ingrediënten:
  • 1 el olijfolie
  • 1 teentje knoflook (geperst)
  • 1 dessertlepel agavestroop
  • 1 tl sambal
  • 1 el ketjap manis
  • 1/2 pot pindakaas (ongeveer 200 - 300 g)
  • 250 ml water

Hoe maak ik het klaar:
Verwarm in een steelpannetje de olie, fruit het teentje knoflook hierin 1 minuutje. Voeg dan de overige ingrediënten toe, behalve de pindakaas. Laat nog 1 minuut fruiten. Voeg dan de pindakaas en het water toe. Roer de saus met een garde en breng tot aan het kookpunt. Kijk naar de dikte en voeg zonodig extra water toe.
Dit recept geeft ongeveer een halve liter pindasaus. Lekker bij deze nasi goreng voor 5 - 6 personen.

Je ziet: niet veel werk! Dat kan er nog wel even bij.


Heb ik je geïnspireerd om iets hiervan zelf te gaan maken, zonder pakjes of zakjes?!
Laat het me weten......

Geen opmerkingen: