donderdag 7 april 2016

Broodflapmap met DIY

Het kostte wat creatief denkwerk, zelfs het uitroepen van een wedstrijd in ons gezin, om tot bovenstaande naam te komen. Dè broodflapmap!
Het bestaat inmiddels al wat langer, want eerlijk gezegd is dit alweer het derde exemplaar voor mijn lief. Maar nu dus onder deze naam.

Maar wat is precies een broodflapmap?
Om het even te omschrijven: een flapmap is een opvouwbare broodtrommel annex placemat.
Je neemt er je 'old fashioned' bammetjes voor op school of werk in mee.
Een lekkere lunchsalade past er niet in, dus daarvoor gebruik je een tupperware bakje of glazen pot.
Maar dit is ècht in plaats van je broodtrommel.
Je neemt het brood luchtdicht verpakt mee doordat je geplastificeerd katoen gebruikt. Zo blijft je brood lekker vers. Als je gaat eten, vouw je de flapmap open en heb je een handige placemat, waarop je de bammetjes zelfs op een vieze kantine- of picknicktafel schoon kunt nuttigen.....
Nog een voordeel is dat je hem leeg als een plat pakketje mee neemt. Ook om thuis op te slaan, is het zeker ruimtebesparend.

Ik maakte er afgelopen week maar liefst vier. Voor iedereen die er graag één wilde hebben, of nog voor zijn/haar verjaardag tegoed had.

Het is niet veel werk, maar geeft wel een dankbaar resultaat!
Want het is zó praktisch in gebruik!

Ik maak er een DIY van, voor ieder die dit ook handig en leuk vindt.

DIY Broodflapmap


Nodig aan materiaal:
  • een stukje geplastificeerd katoen van ongeveer 50 bij 40 cm, te koop bij de stoffenkraam
    (eerdere broodflapmappen maakte ik met tafelzeil, stond heel leuk, maar op de vouwlijnen ging het scheuren.)
Dat kun je hier een beetje zien. Dit is een oude en op de vouwlijnen kapot......
  • een even groot stuk katoen in een bijpassende of juist contrasterende kleur (het is ook leuk om een oude blouse te nemen, of ander stofje met een herinnering)
  • een reep stevige stof van 65  x 12 cm  Ook hier kun je stof hergebruiken, daar houd ik wel van. Een stuk spijkerstof van een oude broek is natuurlijk heel sterk!
  • een stuk klittenband van 10 x 5
  • biaisband in bijpassende kleur van ongeveer 160 cm lang en 2,5 cm breed
  • bijpassende kleur garen

Nodig aan naaigerei:
  • naaimachine
  • stofschaar
  • spelden
  • meetlint
  • potlood
Neem de stevige reep stof en vouw hem in de lengte dubbel, met de goede kant op elkaar. Stik deze in de lengte dicht op 5 mm van de rand.  Strijk de reep stof plat, zodat de kreuk eruit gaat en de naad plat li.

Vouw vervolgens de korte kant van de strook naar binnen toe en stik op de rand dicht. Doe dit aan beide kanten. Speld de klittenband aan één uiteinde van de strook, met de ruwe zijde vast. Stik dit rondom vast.
Draai de strook om en naai aan de tegenoverliggende kant, aan de andere zijde, de zachte kant van de klittenband vast.

De strook is klaar!











































Neem de geplastificeerde katoen en het stuk stof dat je voor de buitenzijde wilt gebruiken.  Leg dit op elkaar en knip het gelijk. Knip twee tegenover elkaar liggende hoeken af. Beide op 10 cm van de kant.

Neem nu alleen de katoenen lap voor de buitenzijde. Bepaal het midden van de lap en ook van de strook die je al klaar hebt liggen. Naai in het midden van de lap, de strook stof vast. Doe dit met een zigzagsteek die je goed vast zet. Ik naaide drie keer heen en weer.
                                                                                                                                                                 
Speld daarna de katoenen lap voor de buitenzijde op de geplastificeerde katoenen lap voor de binnenzijde vast.
Neem de biaisband en vouw dit strak om beide kanten heen. Dit is tegelijk voor het vastzetten van beide delen en voor de afwerking.
Speld dit goed vast. Ik houd niet van rijgen, maar dat kan hier wel handig zijn.
Stik daarna de biaisband rondom vast.
Controleer de naden en.......
Klaar is je broodflapmap!

Ik zou zeggen: uittesten!
Mijn lief en kinderen gebruiken hem (bijna) elke dag. Heel leuk dat verschillende kinderen in de klas van mijn dochter (groep 8) niet alleen vroegen wat dát nou weer was, maar ook complimenten toevoegden: "Oh, handig!" "Leuk, hoor!"  

Daar ben ik het helemaal mee eens en daar doe ik het voor!

 
Deze is voor mijn lief. Stoere zwart-wit print en donker randje!


En met hetzelfde geplastificeerde katoen een broodflapmap voor mijn jongste dochter. Met de gele band een heel andere uitstraling en een gezellige. lichte print aan de buitenzijde. 
  ..... en ze kan hem al zelf dichtmaken!


Maak je deze broodflapmap ook?
Leuk! Laat het me weten en als het kan even zien.
En geef even aan, dat je het idee van dit blog hebt ;)  vind ik leuk!


Geen opmerkingen: