zondag 5 juni 2016

Mijn moestuin (22)

Deze week heb ik niet echt gewerkt in m'n tuin. Met keelontsteking, betraande en omfloerste ogen, hoofdpijn en 0,0 energie, vloog deze werkzame week voorbij, zonder veel actie van mijn kant.
Natuurlijk kwam ik wel in m'n moestuin, maar dat was vooral om te kijken en te oogsten. En, oh ja: water geven in de kas.
Maar weet je dat kijken en er zijn, al het belangrijkst zijn voor een tuin?!
Je ziet wat, ongemerkt haal je een onkruidje weg, je jaagt wat vogels weg, etc.
Er zijn!

Meer kon ik ook niet echt opbrengen.
Maar omdat ik al twee weken volledig uit de moestuin eet, inmiddels ook redelijk gevarieerd (!), gaan we het hebben over: oogsten!

Oogsten
Ik kan een blije opsomming geven van wat ik allemaal oogstte, deze week. Maar het is leuker als ik jullie gelijk laat zien, wat ik ermee gedaan heb.
Nu heb ik niet van alles foto's gemaakt, want ik handel met spontane ideeën.....  maar de ontbrekende foto's picture je er zelf maar bij. Of wie weet plaats ik het recept binnenkort nog, met plaatjes.

Mijn weekmenu:
Meestal ga ik op zondagmiddag naar mijn tuin toe en kijk.........
Ik kijk naar alles wat er groeit en bedenk wat ik deze week kan oogsten.
Thuisgekomen bedenk of zoek ik hier recepten bij.
Dit doe ik met oog voor variatie.
Bij wijze van spreken kan ik zeven dagen andijvie eten en elke dag is het weer helemaal anders.
Ik varieer met de vleesvervangers die ik wil gebruiken (kaas, tofu of tempeh eieren, vega-burgers, bonen), ik varieer met het soort gerecht (soep, salade, wokgerecht, stamppot) en ik varieer met pasta, aardappels, brood, rijst etc.
Dit is best even puzzelen.
Vervolgens controleer ik mijn voorraad in koelkast, kelder en keukenkasten.
Ik kijk wat ik bij moet kopen en maak mijn boodschappenlijst voor deze week.
Al jaren heb ik een vaststaande lijst in de computer staan, die ik uitprint. Daarop zet ik mijn weekmenu en schrijf alle extra boodschappen bij, voor deze week.
Op  maandag doe ik de grote boodschappen, fijn met de bakfiets want daar past alles in. Ik laad voor de winkeldeur in en voor de koelkastdeur uit. Kleine moeite en fijn voor het milieu!!

Mijn weekmenu van afgelopen week zag er als volgt uit:

zondag:
Roze soep (van 600-700 g radijsjes)

Snijbiet met kaas in bladerdeeg ( 500 g snijbiet)






















Maandag:
Great salad  (een krop sla)
met gekookte aardappelen en een vega-burger


Dinsdag:
Pittig gebakken noedels met snijbiet en quorn (300 g snijbiet)


Woensdag:








Radijsjesstamppot (van 400 - 500 g radijsjes)


Donderdag:
Radijsjesloofsoep (van zo'n vier bosjes radijs)


Mexicaanse bonensalade (één krop sla en een grote bos koriander)

Vrijdag:
Pitabroodjes met falafel
Als vulling: van alles en nog wat en uit de tuin: radijs, slablaadjes, snijbietblaadjes
Uit mijn voorraad: ingemaakte zoetzure courgetteblokjes

Zaterdag:
Bbq
met een heerlijke kruidenboter (met daarin veel koriander)
radijs als voorgerechtje en ik maakte een spontaan spiesje met
blaadjes snijbiet, plakjes champignons en een vega-balletje











Zondag:
Spaghetti met snijbiet  (600 g snijbiet)
en spiegelei




Je ziet, mijn weekmenu was behoorlijk afwisselend en dat met maar drie soorten groenten:
radijs, snijbiet en kropsla.

Wat ik niet in mijn weekmenu verwerkte maar wel oogstte was ruim twee kilo rabarber, waarvan ik:
  • taart
  • ijsjes
  • jam
  • chutney
maakte.

Extra snijbiet, als lunchsalade 
Radijs voor op brood


En de eerste aardbeien. Te lekker om ergens in te verwerken, dus gelijk opgegeten.
Mmmmm....... wát zijn die zoet. Zó rustig gegroeid en zongerijpt.

En peultjes waarvan ik een voorraadje in de vriezer maak.

Daarnaast raapte ik kippeneieren, wat ik weer verwerkte in:
mayonaise, eiersalade, rabarbertaart, kokoskoekjes, bij een ontbijtje op bed en bij de spaghetti



En nu is het weer zondag.
Ik kijk vooruit naar komende week. Wat zal ik kunnen oogsten?

Ik zag deze verrassing!
Een eerste courgette!

En zeker weten dat ik deze week paksoi ga oogsten. Ze heeft de neiging door te schieten en is onweerstaanbaar voor slakken......
Een paar kroppen sla zijn vast goed.
De radijs moet snel uit de grond, anders kan ik het allemaal wegdoen omdat het doorschiet.
Ai, ik had iets te veel gezaaid, want ik ben die radijs alweer zat!
Misschien komt de eerste krop ijsbergsla.....
En een eerste courgette?
Ik houd nog wat mogelijkheden open.

En hopelijk kan ik zelf iets meer doen, deze week!

Gelukkig werd het werk door anderen op de tuin wel serieus genomen.
...........  daar hoef ik niets meer aan toe te voegen. Dank je wel, bijtje!

Geen opmerkingen: