dinsdag 20 september 2016

Mijn moestuin (37)

Normaal gesproken verhuis je een moestuin niet, maar dat is toch wat er afgelopen weekend is gebeurd bij mij.
Nu heb ik het natuurlijk niet over mijn ruim 100 vierkante meter moestuin, ook niet over mijn 35 vierkante meter wijktuin, maar wel over mijn moestuindak op het kippenhok.  Het hok is in zijn geheel verhuisd!!
Hopelijk krijgen de plantjes nog wat zon...... maar de tuin is er wel mooier door geworden! Kijk maar mee......
Het domein van de kippen was achterin de tuin. Nu staat daar de skelter in het hoekje en ligt er prachtig groen gras. Tegen de omheining aan, groeien mijn druiven....

Wat een keurig tuintje op deze manier.
Alleen nog goed te zien, dat er twee soorten gras zijn.
En waar zijn de kippen gebleven?

In de andere hoek, tegen de klimopheg aan.
De glijbaan moest het veld ruimen, maar ja.....  niemand die daar nog van af gleed.
Komt het zonnetje echt wel in deze hoek?
De pluksla groeit erg langzaam, maar de bieslook heeft zich enorm uitgezaaid. Er steken overal kleine groene sprietjes boven de grond uit. Met op top een klein, zwart, hoekig zaadje. Wonderlijk dat het nu nog groeit.
 
En van kip en pluksla.......
.
.... naar de naaktslak. Ik had eigenlijk een filmpje moeten maken.
Tussen al het frisse, prille onkruid vindt 'ie toch het hele kleine, zachte plukslaplantje.
Echt..... binnen no time werd dat hele plantje verorberd. Wát een dier!


Hap snap naar het volgende diertje: de nuttige bij!
Wat mooi! Hier zit 'ie op de aardpeerbloem.
Elke keer als ik een bijtje in de tuin zie, krijg ik zo'n zin om zelf bijen te gaan houden.
Moet me echt binnenkort voor een cursus imkeren gaan opgeven, zeg!
In deze fles heb ik wat koemestkorrels zitten.
Biologisch gecertificeerde korrels, dus die durf ik wel op mijn groentes te gebruiken.
Maar de planten nemen het niet zo goed op, het duurt in ieder geval veel te lang.
Dus week ik het voor.
Wat een vreemd goedje zó.
Zelfs mijn lief kon niet raden wat er in de fles zat.
Na een dag of twee is zijn de korrels goed opgelost en giet ik het bij de koolplanten.
Want ja..... die hebben een extra boost nodig.
Als mijn broccoli zó klein blijft, dat het op een vingertop past, heeft het wel wat extra groeikracht nodig.

En op de schooltuin sloeg mijn klasje een week over.
Wel kwam ik precies op een goed moment langs op de tuin.
Er waren net appels geplukt!

Regelmatig blik ik al terug over dit tuinjaar, maar het is wel heel duidelijk dat het een geweldig jaar is voor fruitbomen.
De appels en perenoogsten zijn groot en geweldig!
Wel zeven emmers vol.
En toen kwam het grote uitzoeken......

De grootste en mooiste zijn voor de verkoop.
Lekkere, onbespoten appeltjes van de wijktuin.
Maar er zijn ook heel veel appeltjes die veel te klein zijn, te scheef, bruine kurkvlekjes hebben, aangevreten zijn, of een klein rot plekje hebben.
Geen probleem voor mij en de andere vrijwilligers, hoor.
Die nemen we gewoon mee voor de appelmoes......
En voor de appeltaart......
En voor......

Ik moet weer eens verder gaan schillen!


Geen opmerkingen: