maandag 19 september 2016

Tomaten Basmati met Kusstokjes

Van de week aten we het weer: grappige, lekkere Kusstokjes.  De lievelingsgroente van mijn dochter! En zelf ben ik er ook dol op! Nog nooit Kusstokjes in de winkel gezien? Ook niet op de groenteafdeling?
Oh,  pardon........ ik laat even zien wat ik bedoel:


Kusstokjes hebben ook wel eens andere namen. Uh...... sperziebonen, spekbonen, toverbonen, kousenband........  Ach, geef het een naam: als het maar lekker en gezond is!
En dat zijn deze kusstokjes, zeker als ze geserveerd worden met  heerlijke Tomatenbasmati.



Heerlijk met cherry-tomaatjes van mijn balkon.

Het recept kwam ooit uit de Allerhande. Vandaag deel ik het graag hier.

Tomatenbasmati met Kusstokjes

Ingrediënten:
  • 600 - 900 g kusstokjes (sperziebonen of zoiets)
  • nootmuskaat
  • 450 g biologische basmatirijst
  • 2 grote uien
  • 8 zongedroogde tomaatjes op olie
  • 250 g cherrytomaatjes (of neem grote tomaten in blokjes)
  • 3 takjes peterselie
  • 4 el tomatenolie (uit het potje van de zongedroogde tomaatjes) of olijfolie
  • 4,5 el rode pesto
  • 2 tl gemengde, Provençaalse kruiden
  • vegetarische burger, bijvoorbeeld de tomaat-mozarella burger
Hoe maak ik het klaar:
Doe een laagje water in een grote pan. Verwijder de puntige uiteinden van de kusstokjes en laat ze verder heel! Doe ze in de pan en breng aan de kook. Laat ze ongeveer 20 - 25 minuten koken tot ze gaar zijn. Giet af en bestrooi ze met wat zout en nootmuskaat.                                                                                       Doe ruim water in een kleine pan en kook hierin de basmatirijst volgens de aanwijzingen op de verpakking gaar.                                                                                         Pel intussen de uien en snipper ze fijn. Verhit de tomaten- of olijfolie in een wok en fruit de uisnippers drie minuten. Snijd de cherrytomaatjes in kwarten. Ik had niet genoeg, dus nam ik een vleestomaat en sneed deze in blokjes.                                                                                        Snijd de zongedroogde tomaatjes in reepjes en snijd de peterselie heel fijn. Schep de pesto, de zongedroogde tomaatreepjes, de verse tomaatjes en de Provençaalse kruiden door de ui. Schep daarna de warme basmatirijst erdoor en verwarm het al omscheppend goed door, zo'n vijf minuten.
Bestrooi met de fijngehakte peterselie.



Serveer de Tomatenbasmati met de Kusstokjes en een lekkere Tomaat-Mozarellaburger.

Wist je trouwens dat deze groente súper gezond is?
Sperziebonen zijn belangrijk als je moet herstellen van bloedarmoede en oververmoeidheid.  Het is hartversterkend en sterkt ook de alvleesklier. De boon bevat dan ook veel vitamine A, B en C. Daarnaast bevat ze fosfor, ijzer, silicium, calcium, nikkel en kobalt. Heel belangrijk voor kinderen in de groei!



 En raad eens wat jouw kinderen volgende week (weer) willen eten?!
  Ik verzeker je: dit smaakt naar meer! 

Geen opmerkingen: