zondag 22 januari 2017

Boerenkoolpesto

Lekker!!
Van een kleine hoeveelheid verse boerenkool, over van de boerenkoolstamppot en lekker uit eigen tuin natuurlijk, maakte ik een pesto: boerenkoolpesto! En zo zette ik weer een compleet andere maaltijd op tafel. Ik maakte eerst de pesto en vervolgens serveerde ik die met een aangeklede pasta.


Wat er zó appetijtelijk uit zag......


Boerenkoolpesto

De hoeveelheid pesto is voldoende voor twee maaltijden

Ingrediënten:
  • 200 g boerenkool
  • 50 g walnoten
  • 2 tenen knoflook
  • 70 g geraspte, belegen kaas
  • 2 dl olijfolie
  • 0,5 tl zeezout

Hoe maak ik het klaar:
Gebruik je verse boerenkool, zoals ik uit mijn eigen tuin, ris dan de blaadjes van de stelen.


Was de boerenkool goed. Doe de boerenkool in een keukenmachine en maal fijn.
Ik gebruikte voor dit recept de walnoten die ik dit najaar verkreeg met wildplukken.


Handig, dát  voorraadje. Ik begon 's middags, ruim op tijd,  bij de thee al met het kraken van de noten .......
Ook de noten doe je in de keukenmachine. Doe de tenen knoflook erbij, de geraspte kaas en wat versgemalen zeezout.
Voor de walnoten kun je overigens ook pijnboompitten of zonnebloempitten gebruiken.
En in plaats van belegen kaas, kun je elke andere, harde kaassoort gebruiken die je wilt.
Voeg als laatste de olie, met een kleine straal, toe.
De pesto wordt prachtig heldergroen van kleur. Het is nog een vrij vaste saus, dus als je hem gebruikt, is het goed hem te verdunnen met wat kookvocht of gekookt water.
Dit doen we ook in het volgende recept.

Penne met boerenkoolpesto

Voor 4-6 personen

Ingrediënten:
  • 450 g volkoren penne
  • 150 g oesterzwammen
  • 250 g quorn blokjes
  • 1/2 kopje water
Hoe maak ik het klaar:
Kook de penne in een pan met ruim water gaar, volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
Bewaar een half kopje van het kookvocht, om de boerenkoolpesto daarmee aan te lengen.
Bak de oesterzwammen in z'n geheel in een kleine pan tot ze knapperig bruin zijn.
Bak de quorn stukjes in een andere pan lichtbruin.
Doe de afgegoten pasta terug in de pan. Leng de helft van de boerenkoolpesto aan met een half kopje kookvocht. Voeg deze saus bij de penne en roer goed door.
Voeg daarna de blokjes quorn toe.

De gebakken oesterzwammen serveerde ik er deze keer bovenop. Natuurlijk kun je ook andere paddenstoelen gebruiken. Champignons kun je in plakjes bakken en door de pasta  scheppen.

De overgebleven pesto kun je een kleine week op een koele plek bewaren.
 
Het is een krachtige, kruidige pesto geworden.
Een recept met een grote knipoog naar Italië en toch lekker met Hollandse boerenkool.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: