dinsdag 24 januari 2017

Zelfmaak cadeau voor elke gelegenheid!

Ik ben dol op cadeautjes! Cadeautjes krijgen natuurlijk!
Hoewel........ tegenwoordig vind ik het nóg leuker om ze zelf te geven!
Een cadeau met zorg, aandacht en liefde uitgekozen, dát is leuk om te geven!

December mag dan voorbij zijn, maar in januari kun je fijn doorgaan met cadeautjes geven, toch?
Gelegenheden genoeg: een bedankje, beterschap wens, housewarming of gewoon zomaar, een zonnestraaltje cadeau doen.
Vooral fijn als mensen het goed kunnen gebruiken, omdat ze het zelf (even wat) minder hebben.
Lees onderaan de actie die ik deze week voor je heb.
Maar eerst laat ik wat voorbeelden zien, van wat ik bedoel met mijn zelfmaak cadeautjes.

Vorige week kreeg ik een  'zomaar'- cadeaukaart:  "een borrel voor twee".  Het bleek een schot in de roos en  een geweldige tijdsinvestering met m'n lief. Gezellig er even uit, aan het begin van het weekend: quality time for two.
Een vlug bedankje kan, maar ik wil duidelijker uitdrukken, hoe top ik het vond. Tijd voor een bedankcadeautje!!
Ik weet weinig van de geefster, maar ze waardeert zelfgemaakte producten.


Dit werd mijn cadeau!

Zelfgemaakte cadeaus zijn helemaal hip!
Cadeaus die je kunt gebruiken en opmaken zijn 'even better'.
Voor mij begint mijn inspiratie voor zo'n cadeau in mijn kelder.
Daar staat mijn overvloedige zomer en herfstoogst gevangen in potjes en flessen.
Heerlijk!


Mijn keukenspreuk luidt dan ook: "Happiness is Homemade"
Het is eigenlijk te veel om alleen voor ons eigen gezin te houden.

Ik ben zó blij met al die volle potjes.
Ik heb er veel werk aan besteed en heb het met liefde en zorg bereid.

Niet alles valt bij iedereen even zeer in de smaak.
Bovendien moeten de potjes zo tegen mei, juni wel leeg zijn, want dan verwacht ik de nieuwe oogst  bessen en aardbeien uit mijn tuin.......

Tijd om te gaan delen, deze maand.
En tegelijk tijd om  mijn kleine tic op te biechten: ik houd van mandjes en koop er geregeld een paar.
Het is een (bescheiden) verzameling!
Oeps!
Mandjes zijn zó decoratief  om te vullen.
Meestal staat er een broodmandje op de ontbijttafel.
En warm stokbrood serveer ik ook altijd in een mandje.......

Maar de rest van de mandjes, echt waar, zijn bedoeld om weg te geven.


Decoratief verpakkingsmateriaal bewaar ik eveneens voor dit doel. Dit is bijvoorbeeld over van een kerstpakket.
Geen nood als dat op is, dan stap ik over op hooi of stro, wat ik van de cavia's leen.
Uiteraard zonder dat het eerst in hun hokje gelegen heeft ;)

Hier het mandje als bedankje.



Het leuke van zelf cadeautjes maken, is dat je het zo persoonlijk kunt maken als je maar wilt.
Twee wijnglazen doe ik erbij, omdat het om een 'borrel-waardebon' ging.
Een flesje gemberbier, verfrissende citroenlimonade om te drinken
Een krijtbordlabeltje erbij, vertelt de boodschap....
Verse vijgen op rode wijnsaus en......... mijn favoriet: een potje zoetzure courgette.

Even passen en meten........
Het verpakkingsmateriaal beschermt het glaswerk, het ligt zacht..

Handig om te weten wat er in alle producten zit. Heb je iemand met een allergie of wil je geen suikers gebruiken?
Kijk dan even bij de recepten op m'n blog.

Om het af te maken, vind ik het mooi als er een cellofaantje omheen gaat.
Een chique uitstraling.....
Een beetje in strijd met mijn ideeën over minder afval willen produceren, maar op een cadeau moet niet  beknibbeld worden.


Tadaa!  Ik vind het een mooi mandje geworden.

Maarrrr....... het kan ook in een tasje.


Dit wilde ik graag geven aan iemand die een bemoediging verdient. Al veertig (!!) kilo afgevallen, pas nog geopereerd en altijd klaar staan voor een ander. Bovendien heel gul, want van haar kreeg ik bijvoorbeeld kilo's gember, om maar wat te  noemen.


Dit staat beter in een kek tasje, dan in een mandje.
Dan doen we dát!
Een flesje ongezoet zwarte bessensap, barstensvol antioxidanten, een potje vijgen in rode wijn saus en een paar stokjes wierook erbij. Niet teveel, maar goed genoeg!

Ja, het past!


En ziet er top uit, niet?!



Een tijdje terug maakte ik dit kleine, alternatieve fruitmandje voor mijn zieke buurvrouw.
Wat fruit, een paar tomaatjes - ze is geen zoetekauw- een potje zoetzure courgette.
En een paar kakelverse eitjes van de kippen, om het leed te vergoeden dat ze de kippen af en toe hoort kakelen.


En dit is een goedgevulde lectuurmand, die ik gaf bij een housewarmingparty.
Van alles om de keukenkastjes mee te vullen. Van een theedoek tot een leuk tijdschrift èn van een kant en klaar geweckt soepje met weckpot tot een kindertekening.
Gezellig om te zien en verrassend om uit te pakken.

Op dezelfde manier kun je ook heel kleine cadeautjes geven.
Kijk maar naar mijn juffen-bedankt cadeautjes .

Je kunt met deze cadeaus werkelijk alle kanten op.
Maar het mooist is om iets weg te geven, aan iemand die niets terug kan geven.
Iemand die het niet zo breed heeft en het goed kan gebruiken!
Die niet met zijn of haar problemen te koop loopt, maar er wel mee worstelt.

Ken of ben jij zo iemand? Laat het me weten!
Reageer onderaan deze log of via Facebook.
Ik maak deze maand graag een mandje voor jou!

Vind je dit een leuk idee en heb jij geen kelderplanken vol ingemaakte potjes staan?
Geen nood! Je kunt gerust dit voorbeeld volgen, waarbij je een luxe potje jam koopt.
Of een mooie zak soep.
Kies bij voorkeur voor duurzame en biologische producten.
Dan geef je helemaal iets goeds weg.
Vul dit aan met zelfgebakken koekjes, of een kruidenplantje.

Af en toe verkoop ik ambachtelijk gemaakte potjes jam, chutney, appelcompote, zoetzuur of vijgen.
Of flessen sap, siroop of gemberbier.
Heb je interesse, vraag gerust.


Heb ik je geïnspireerd?
Bedenk: van geven word je zelf ook gelukkig........

En laat je eens zien hoe jouw cadeautje geworden is?!
 

Geen opmerkingen: