zaterdag 14 januari 2017

Traktatie voor juffen en meester(s)

Ik had van de week een paar keer een  'Oh ja......-gevoel', zo net na de kerstvakantie.
Oh ja, nog een traktatie op school.
En oh ja, ook nog iets bedenken voor de juffen en meester(s) op school.

Een traktatie moet voor mij aan een aantal criteria voldoen:
  • origineel
  • leuk om te zien
  • niet te duur
  • kost geen uren werk (ik ga geen avonden zitten knutselen)
  • gezond!
Niet in volgorde van belangrijkheid trouwens.........
Mijn lieve 9-jarige was op maandag ziek en moest op woensdag naar de dokter,  dat gaf me nog even respijt om na te denken over een leuke traktatie.

Voor de kinderen, acht-en-twin-tig (!),  was de keus al vrij snel gemaakt.
Een 'gewoon' zakje chips of kant en klaar snoep, vind  ik fantasieloos en ongezond.
Bovendien hangt er een bordje 'gezonde school' op de gevel. Al houden sommigen zich hier niet aan, het is wèl mijn leus en keus!
Ik besloot wat te gaan bakken!
Als je hier al langer meeleest, weet je dat ik de koekjes en tussendoortjes zelf bak.
Niet alleen vele malen lekkerder, ook veel gezonder want ik weet wat er in zit en je produceert minder afval.

Helemaal suikervrij of anderszins te alternatief, wordt door kinderen niet op prijs gesteld.

Raf vindt de cinnamon roles (klik hier voor het recept) erg lekker........ 
In het deeg zit geen suiker, alleen een heel klein beetje in de vulling en natuurlijk in het glazuur.
Ja, dit is het !!!!
In plaats van een lekker gebakje voor al die juffen, die toch willen gaan opletten op de lijn of 'balansen', besloot ik dit alleen voor de kinderen te bakken.
Ik bakte ze 's ochtends vroeg en bracht het warm en vers naar school, in de pauze. Mjammie!

Voor de juffen en meester ontwikkelde het traktatie-idee zich pas gaande de week en wist ik pas de avond tevoren wat het uiteindelijk zou worden.
Ik bakte aan het begin van de week meringues en dat waren er lekker veel. Genoeg om uit te delen.
Op woensdagmiddag bakte ik een heerlijke 'Vergeet me nietjes' kruidcake.

Een leuke pot stond op me te wachten, gekregen van Sinterklaas.
En natuurlijk vergeten we die niet. Net als een traktatie de gever niet mag laten vergeten.

Met dit als resultaat!
Niet genoeg voor tien dikke plakken om uit te delen.
Nee, daarvoor zijn er hier ook teveel monden die wel willen proeven als het zo lekker ruikt in de keuken. ;)
Het wordt een combinatie.
Reepje kruidkoek met zijn toepasselijke naam, een merengue en een zakje 'slaap lekker' thee. Want dat gunnen we de leerkrachten in deze tijd wel.
Als ze de hele dag voor de kinderen hebben klaargestaan, mogen ze 's avonds zorgeloos en lekker kunnen slapen......

Klein beetje fröbelen om het netjes in een cellofaantje te krijgen.
Dan ziet het er gelijk wat chiquer en gezellig uit, toch?!
Een nietje bovenin.
En klaar......

Ik vind het er gezellig uit zien en het voldoet aan al mijn criteria.
De juffen die ik later op de dag sprak, vonden het leuk en lekker.
En gingen later die dag fijn chillen met de thee.

Geslaagd!
En wat doe jij voor een traktatie?
Wat zijn jouw criteria bijvoorbeeld?

Geen opmerkingen: