zondag 13 januari 2019

Minder plastic in huis!!

Zoals vele huishoudens met mij, heb ik het goede voornemen mijn plastic (wegwerp)artikelen drastisch te verminderen dit jaar!
Persoonlijk vind ik dat ons plastic gebruik zeker gehalveerd kan worden.
Als ik elke week twee vuilniszakken vol plastic weg breng, is dat best confronterend.

Nu maak ik al heel veel producten zelf en dat scheelt behoorlijk. Net als het verbouwen van mijn eigen groente en fruit....
Maar ik vind het niet voldoende.
We kunnen niet meer met z'n allen zo doorgaan en onze ogen sluiten voor het enorme probleem van de plastic soep, die als we op dezelfde manier doorgaan, onze hele planeet zal overspoelen.

Plastic, een geweldige uitvinding?
Plastic is immers:
  • goedkoop
  • niet zwaar
  • vershoudend 
  • warm
  • in allerlei vormen te maken. 
Maar wat een zegen leek, wordt een vloek! Want plastic doet er 400 tot 1000 jaar over voordat het is opgelost. En slechts een kleine 5%  wordt bruikbaar gerecycled...….

En naast het plastic wat je direct herkent als plastic, is er dus ook verborgen plastic: microplastics.
Wist je dat plastic verborgen zit in:
  • Fleece (dekens en truien)
  • Microvezeldoekjes
  • Wasmiddel
  • Tandpasta
  • Kartonnen koffiebekertjes
  • Make-up doekjes
  • etc. etc.

We moeten iets doen!!
Met z'n allen...
Dit is de reden dat ik - uiteraard al eerder dan 1 januari - begon met kijken naar verbeterpunten in mijn huishouden.
Wat kan er vervangen worden zonder noemenswaardige problemen en zonder zelfs iets van luxe of gemak in te moeten leveren?!
Want ja, het moet ons niet te veel kosten en het moet niet te moeilijk voelen.

Met wat kleine wijzigingen kwam ik erachter, dat het zelfs meerdere voordelen heeft om plastic te vervangen door betere, lees duurzamere, alternatieven.
Om het makkelijk te houden, heb ik een foto verslag gemaakt, bedoelt om je te inspireren...
Want je kunt al snel goéd bezig zijn!
En ook een goed gevoel is best fijn, niet?!

1. Ballonnen versus papieren versiering


Ja, ik heb nog (gekregen) ballonnen in huis, maar die ga ik dus niet meer kopen! Het oplaten van ballonnen bij festiviteiten staat al bij diverse gemeentes ter discussie of is al verboden. Ballonnen horen bij een feestje, maar wat vrolijk en feestelijk begint eindigt vrijwel altijd als een natuur- en dierenprobleem. Wist je dat er op 100 m Noordzeestrand gemiddeld zo'n 12 ballonnen(resten) gevonden worden?
Bij een feestje kun je makkelijk gebruik maken van alternatieven zoals bellen blazen, vredesduiven loslaten of bloemen op het water gooien. Kleinschaliger in huis kun je gebruik maken van stoffen of papieren versieringen zoals serpentines, confetti of zoals hierboven op de foto. Deze papieren decoratiecirkels zijn te koop bij de Action en kunnen prima herbruikt worden als je alleen het touwtje en niet de plakstrip gebruikt.


2. Microvezeldoekjes versus schoonmaakdoekjes met 0% micro plastics

In al die handige microvezeldoekjes zitten dus ook microplastic deeltjes. Elke keer als ze gebruikt en gewassen worden, spoelen minuscule plasticdeeltjes met het afvalwater weg. Raad eens waar dat uiteindelijk blijft?!
Gelukkig kwam ik bij de Natuurwinkel deze doekjes tegen. En eerlijk is eerlijk: ze nemen beter vocht op en maken prima schoon. En de prijs? Dat valt best mee.
Bovendien.... waarom heb ik zo ontzettend veel doekjes, als ik niet eens elke dag schoonmaak?!
Ik ga eerst hierop minimaliseren en déze microvezeldoekjes komen er bij mij niet meer in!


3. Kaaszakjes en kaaspapier versus kaasdoos (van Tupperware)

 
Voor het gemak nam ik vaak een kaaszakje uit de supermarkt mee. Dát is dus verleden tijd. Bij een Tweede Handswinkel investeerde ik in een Tupperware kaasdoos, wat me ongeveer vier euro kostte.  Ja, inderdaad.... ook van kunststof, maar deze gaat wel een levenlang mee (tenminste, volgens Tupperware;) ). En mijn argument dat het te veel plek in de koelkast inneemt, gaat niet echt op. Ik bewaar er alle soorten kaas plus de kaasschaaf - die ik altijd kwijt was - in.
Net als mijn moeder vroeger.... Ja, zo gek deed ze dat eigenlijk niet...… vroeger!

3. Plastic broodzak versus katoenen broodzak


Ik spaar de lege broodzakken altijd op voor hergebruik, maar dan nog gaan ze na een tweede ronde bij het afval. En hoewel ik zelf bijna geen brood eet, gaan er in ons gezin van zes, aardig wat broden per week doorheen. En even zoveel plastic broodzakken dus. Maar..... ik heb al één broodzak genaaid (zal je altijd zien, is net mijn naaimachine kapot....) van een oud katoenen laken. En als anderen hier hun brood in kunnen kopen, kan ik het ook. Bij de broodafdeling maken ze er geen probleem van. Ik kan hier gewoon mijn ongesneden broden bestellen, zodat ik ze vers gesneden met mijn eigen zak kan komen ophalen. Sticker erop en bij de kassa is het ook geen enkel probleem.
Binnenkort hier een eenvoudige diy om je eigen broodzak te naaien, dus stay tune. Hopelijk is mijn naaimachine snel gemaakt.


4.  Douche-puff versus washandje



Die vrolijk gekleurde douche-puffs die je bij elke drogisterij kunt kopen, komen mijn badkamer niet meer in. Wat er namelijk niet bij verteld wordt, is dat deze plastic spons - die zorgt voor lekker veel schuim - bij elke douchebeurt micro-plastics afgeeft. Zo'n kunststof 'spons' slijt namelijk bij elk gebruik en zo spoel je toch nog heel wat polypropeen of polyetheen door het putje.
Een washandje, gemaakt van katoen, is een veel beter alternatief èn ook schoner: je wast ze na gebruik uit op 60 graden en alle bacteriën zijn verdwenen. Een washandje kun je ook gebruiken zonder zeep, gewoon goed scrubben. Andersom kun je ook zeep of douchegel gebruiken en met je handen over je lichaam verdelen. Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.

5. Plastic rietjes versus papieren of afwasbare rietjes

Ik moest bij mijn vriendin even de plastic buigrietjes lenen voor deze foto, want ik heb ze niet meer in huis. Het ziet er feestelijk en gezellig uit, maar na eenmalig gebruik worden de rietjes zó weggegooid. Zonde! Een alternatief zijn papieren rietjes, ook in allerlei kleurtjes en patroontjes. Deze zijn inmiddels gewoon te koop bij de Action. Of gebruik stevige, afwasbare rietjes. Het rode rietje in de Mason Jar kan zelfs in de vaatwasser.
En als je mondmotoriek prima in orde is, gebruik je gewoon geen rietje! Waarom zou je?!


6. Schuurmiddel van bijvoorbeeld Cif versus Baking Soda



Zó leuk! Ik had dubbelkoolzure soda, baksoda of hoe je het ook noemt, al wat langer in huis. Maar afgelopen week heb ik het ook echt gebruikt als schoonmaakmiddel. Het schuurt prima: mijn gasfornuis en wasbak kreeg ik er goed schoon mee en ook plakkerige vlekken verdwenen na even stevig wrijven. Deze baking soda is gewoon verkrijgbaar in de supermarkt.  De toepassingsmogelijkheden van dit witte poeder zijn eindeloos. Ik heb er zelfs een boek over gekocht..... maar als schoonmaak schuurmiddel is het wat mij betreft prima geslaagd!
Ik zeg: gewoon proberen!
Meer lezen? Zie Natuurlijke schoonmaakmiddelen


7. Yoki in plastic verpakking versus zelfgemaakte Yoki-drank

Ik heb net het recept voor een simpele yoki-drank of beter gezegd gezoete yoghurtdrank gedeeld in het voorgaande bericht. En natuurlijk weet je niet alleen wat er precies in je drankje zit als je het zelf maakt, het scheelt heel veel verpakkingsmateriaal. De zelfgemaakte drank bewaar ik in glazen flessen in de koelkast. 


8. Wattenschijfjes versus katoenen of uitwasbare wattenschijfjes 



Ik weet niet hoeveel wattenschijfjes jij per dag gebruikt? Ik zat op gemiddeld twee per dag, maar ik weet van mensen waar er veel meer doorheen gaan. Want wat zijn ze lekker makkelijk, die wattenschijfjes. Maar waar verdwijnen ze? Precies, op de afvalberg.
Vorig jaar kocht ik zachtroze doekjes om mijn make-up makkelijk te kunnen verwijderen. Groot pluspunt: ik hoefde ook niet langer een make-up verwijderaar of lotion te gebruiken. 
Maar ja...… wat ik toen nog niet doorhad, was dat het fleecemateriaal is waarvan het doekje gemaakt is.
Volgend stapje wordt dus: zelf uitwasbare wattenschijfjes naaien. Moet een piece of cake zijn.....
Soms kies je een alternatief en kom je erachter dat het eigenlijk nog beter kan.
Maar weet je..... elk stapje in de goede richting, is al fijn. Voer veranderingen door in je eigen tempo.


9. Plastic slingers versus uitwasbare stoffen slinger


Enkele jaren geleden naaide ik deze mooie slinger van allerlei lapjes stof en sindsdien hangt deze slinger met elk feestje in huis! Met een veiligheidsspeldje hang ik 'm gemakkelijk om een haakje of randje heen. Deze plastic vlaggen, ooit ergens gekregen, mogen nog één feestje buiten hangen en dan is het tijd om te gaan..... Versiering kan net zó mooi of zelfs mooier als het duurzaam is. Mijn nieuwe project wordt een slinger van lapjes spijkerstof (what's in a name) èn  is ook uitwasbaar.


10. Plastic tasjes versus katoenen tasjes



Sinds 1 januari 2016 is er in ons land een verbod op gratis plastic tasjes in de winkel. Een goede regel die ook goed nageleefd wordt. Zo wordt er al heel wat minder plastic in de natuur teruggevonden.  Maar ik zie nog regelmatig mensen een plastic tasje kopen. Ach ja.... die 10 cent is natuurlijk ook niets op een volle boodschappenkar. Maar hoe simpel is het om je eigen tas mee te nemen. Of dat nu een bigshopper is, een linnen tasje (beter) of een zelfgehaakt katoenen tasje. Standaard zit er in mijn tas naast mijn portemonnee een katoenen tasje. Bij jou ook?!


Zonder volledig te kunnen zijn, zijn dit de eerste tien dingen die ik met je wilde delen in mijn 'strijd' tegen al dat plastic in mijn huishouden. Het kost me niet zoveel moeite en alle kleine beetjes helpen.
Waardoor wordt jij geïnspireerd?
Wat doe jij al om te minderen met plastic?
Hoe ver gaat jouw zorg voor het milieu?

Volgende maand een nieuwe aflevering met tien producten of stappen om te minderen met plastic in en om huis......

Geen opmerkingen: