woensdag 8 januari 2020

Bijzondere kaarsen (1) : kopje kaars


De kortste dag ligt achter ons, maar wat zijn de dagen in januari nog donker. 's Morgens naar school brandt de straatverlichting nog en om kwart voor vijf 's middags gaat het licht al weer uit. Buiten dan....
Januari is wat mij betreft dé wintermaand om kaarsen te branden.... als alles er weer kaal uit ziet na het opruimen van de kerstversiering... als de winter nog maar net begonnen lijkt en het nog héél lang duurt voordat deze eindigt en gewoon omdat je anders misschien in een dipje belandt.... brandt gezellig kaarsen in huis.
Maar ik heb iets ontdekt wat nog leuker is dan kaarsen branden en dát is het zelf maken van kaarsen!!
Ik heb hier al eerder over geschreven in mijn post over het maken van stompkaarsen.
Naast prachtige rustieke stompkaarsen, is er nog veel meer mogelijk om te maken met kaarsen.
Zó kun je bijna overal kaarsen in maken - gieten in elke vorm - en is het ook mogelijk om kaarsen in allerlei mallen te maken.
Wat te denken van een kopje kaars?
Klinkt best gezellig, toch?
En tegelijk kun je je oude servies uit de kast halen om er een hippe eyecatcher van te maken.
Een up-cycle projectje!
En daar gaat dit eerste deel over van het maken van bijzondere kaarsen.

Wil jij hier ook mee aan de slag??
Heb je niet eerder kaarsen gemaakt? Dan is dit een prima diy om ermee te beginnen.
Niet zó moeilijk en snel een leuk resultaat.
Wil jij je eigen servies blijven gebruiken, sla dan je slag bij een tweede handswinkel.
Daar vind je genoeg leuke kopjes, passend bij elk interieur.

En deze kopjes zijn ook nog eens super leuk om cadeau te geven....

Werkwijze kopje kaars


Benodigdheden:
  • kaarsstompjes in de kleuren bruin, geel, grijs
  • kaarslont
  • moertjes
  • kop en schotels
  • lege blikken
  • zeef
  • maatbeker
  • sateprikkers
  • knijpers
  • bevroren koelelement evt
  • sterke lijm voor aardewerk


Werkwijze:
Het belangrijkste bij het maken van kaarsen, is dat je netjes werkt òf de keuken van tevoren beschermt tegen druppend of spetterend kaarsvet. Ik zet het er maar even bij voor mezelf ;). Je werkt rondom het fornuis omdat je de was au-bain-marie moet smelten. Ik dekte het fornuis en het aanrechtblad af met aluminiumfolie. Zet een pan halfvol water op het vuur en zet daarin de blikken. 
Smelt hierin de stompjes en restanten oude kaars. Kleuren was mengen heel goed, dus je kunt meerdere soorten bruin of ook geel en grijs bij elkaar smelten.
In deze Diy gebruik ik koffiekopjes en als ze gevuld zijn met kaars, moet het lijken op koffie. Vandaar de kleur!
Je hoeft de kaarsstompjes niet eerst te ontdoen van lonten, stickers of ander vuil. Als alles gesmolten is, giet je de was door een zeef en krijg je schoon kaarsvet. De maatbeker en het zeef krijg je nooit meer schoon, dus gebruik deze spullen speciaal voor het kaarsenmaken.

Prepareer ondertussen de mallen: de (oude) koffiekopjes.
Het belangrijkst is om de lont die je gaat gebruiken, te fixeren oftewel vast te zetten zodat deze recht in de kaars zit. Bij de stompkaarsen die ik maakte, gebruikte ik een mal waar ik de lont door de bodem heen bevestig. Dat kan hier natuurlijk niet.
Dus neem ik een 'zwaar' voorwerp om de lont op de bodem van de mal - het koffiekopje - op zijn plaats te houden. Ik kies voor een moertje. Dit is van metaal (zwaar) en je kunt de lont eraan vastknopen. Vervolgens trek je de lont voorzichtig omhoog
 en draai je hem om een houten satéprikker. Zet de lont vast met een knijper. Je kunt evt. plakband gebruiken, maar bij mij werkt dat niet zo goed.
Gebruik een koelelement en zet daar het kopje op. Door de kou verloopt het stollingsproces sneller.
Giet nu voorzichtig de hete, vloeibare was in het kopje.
Giet het kopje vol, maar laat een randje over en laat afkoelen.
De smelttemperatuur van was is 56 graden.... je hoeft niet heel snel te werken.
Werk liever zorgvuldig en rustig.
 Stolt de was uiteindelijk in de maatbeker, dan giet je ze terug in het blik in de pan om opnieuw te laten smelten.
Ga door met de hoeveelheid kopjes die je wilt vullen met kaars.
Als de was stolt, droogt ze in het midden van de kaars vaak in.
Soms vallen er hele gaten in.
Ik bewaar wat kaarsvet om na het stollen dit gat weer vol te gieten en te zorgen voor een mooie, egale bovenkant.

Op deze foto zie je goed dat het kaarsvet bij sommige kopjes een kuil maakt.
 Ook zie je hier dat de lont nogal lang uitvalt, als je 'm van de satéprikker hebt gehaald. 
Wanneer je klaar bent, knip je die gewoon wat korter.


Als de kaars-in-kop gestold is, lijm ik de kopjes vast op de schotels.


Mooi geworden, toch?!

Bij een enkel kopje is de kaars los gaan zitten.
Hier kun je bij het maken van andere kaarsen bewust gebruik van maken, 
maar daarover een andere keer meer.
Stay tune voor nog meer kaarsideeën :)


Ik pak ze in geschenkfolie in.
En ik weet al een paar mensen van wie hun cadeautje al ingepakt staat ;)
Wil je het helemaal afmaken, dan leg je op het schoteltje nog een 
bonbon, kies zelf of je die eetbaar laat of niet.
Je kunt natuurlijk ook je collega's een keertje een kopje kaars serveren.
Of geef het als traktatie....


Meer lezen over hoe je stompkaarsen maakt?
Klik dan hier.



Ga je ondanks mijn inspirerende verhaal ;) niet zelf aan de slag met het maken van kaarsen,
gooi dan in ieder geval geen kaarsstompjes meer weg. Je kunt ze prima recyclen. Geef ze gerust aan mij of iemand anders in je omgeving die er kaarsen van maakt.

Ga je wel aan de slag? Leuk als je van je resultaat een fotootje deelt....


Dit blog is mede tot stand gekomen dankzij alle mensen die hun overgebleven kaarsstompjes aan mij gaven.
Ik ga geen namen noemen, want dan vergeet ik mensen. Maar bij deze: dank je wel! 





2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het ziet er gezellig uit. Een alternatief voor het plastic dat gelijk weggegooid wordt zou het nog mooier maken.

Tamar zei

Hoi, hoi,
Dank je... ik begrijp je opmerking heel goed. Natuurlijk kan het zonder plastic verpakking, maar wat ik er nu niet bij vermeldde, is dat ik dit plastic opnieuw gebruikte. Het kwam van een groot cadeau af en daar pakte ik de kopjes mee in. ;)