dinsdag 4 augustus 2020

Venkelrisotto

   Deze goddelijke risotto met maar 6(!) ingrediënten smaakt geweldig door de aromatische venkel.... 
de boterzachte rijst en venkel vormen een perfecte combinatie!
Ik at dit al vele malen, eigenlijk elke keer wanneer ik venkel vers uit eigen tuin heb. 
Ik was dan ook verbaasd dat ik dit recept nog niet gepost had.... 

gelukkig kan ik het nu met jullie delen!

Venkel..... het is zo'n héérlijke groente!!
Ze komt oorspronkelijk uit het Middelandse Zeegebied en leent zich goed voor salades. Zowel de knol als de stengels èn het zaad zijn eetbaar. De knol als groente, de stengels als kruid en het zaad kan gebruikt worden voor thee, maar ook om er olie uit te persen. Venkel heeft een kruidige, anijs-achtige smaak.


Venkelrisotto

    Voor 4 personen

Ingrediënten:
  • 500 g venkel of 2 grote venkelknollen
  • 2 kleine uien
  • 70 g roomboter
  • 350 g risottorijst
  • 1,25 l groentebouillon van tablet, poeder of pasta
  • 100 g geraspte kaas


Hoe maak ik het klaar:
Maak eerst de groentebouillon van poeder, pasta of tablet.
Snijd de venkel overlangs doormidden en dan nog een keer zodat je kwarten krijgt.
Verwijder de harde stronk en de stelen. Snijd de  venkel in heel dunne plakken. Maak de ui schoon en snipper deze.
Smelt de helft van de boter in een wok of ruime pan en fruit hierin de ui en venkel 10 minuten op zacht vuur.

Voeg daarna de risottorijst toe en bak deze al roerend 3 minuten  op een matig vuur tot ze rondom glanst.
Giet een flinke scheut groentebouillon erbij en breng al roerend aan de kook. Giet er, wanneer het vocht door de rijst is opgenomen al roerend opnieuw een deel van de bouillon bij. Herhaal dit tot de bouillon op is. De risotto is in totaal in ongeveer 30 minuten  gaar maar nog vochtig....
Meng er de rest van de boter door en de helft van de geraspte kaas.

Serveer de rest van de kaas er apart bij en serveer meteen.


Eet smakelijk!
Bij elke risotto zeg ik: je mag me er 's nachts voor wakker maken. 
Dat geldt ook voor deze!! ;)



P.S. de foto's en vormgeving zijn misschien  iets anders dan je van me gewend bent.... dit eenpansgerecht leent zich uitstekend om op vakantie klaar te maken. Vandaar dat je mijn campingtafel en milieuvriendelijke bamboebord als ondergrond ziet ;)

Geen opmerkingen: