woensdag 2 september 2020

Toffe tosti met appel

Het is weer tijd voor gevulde broodtrommels en lunchbakjes zo na de zomervakantie. 
Tenminste.... wanneer de kinderen weer naar school mogen en jij buitenshuis aan het werk kan.

Er wordt namelijk nog steeds druk thuisgewerkt en -geleerd.

Het voordeel van thuis werken vind ik altijd de afwisselende en verrassende lunches die je kunt klaarmaken. 

Mijn lunches zijn vaak een feestje en rustpunt op de dag.

Deze tosti is een feestje voor oudste zoon. Toen hij klein was experimenteerde ik eens met allerlei soorten tosti's, zoals een pitatosti met jam en kaas, tosti met pesto, mozzarella en tomaat en deze tosti met pindakaas.

Omdat hij beslist niet van kaas houdt, is dit zíjn tosti!!

Terwijl hij boven in zijn kamer aan het thuiswerken was, verraste ik hem hier vandaag mee.
Deze keer met appel uit eigen tuin en toen bedacht ik: dit lunchidee kan ik best eens delen!
Het is gezond, goed voor kinderen in de groei en voor mensen die extra energie nodig hebben.


Toffe tosti met appel

           voor 1 persoon

Ingrediënten:

  • 2 volkoren boterhammen          
  • klont bio roomboter
  • 2 el pindakaas
  • 1/2 appel
  • 2,5 el seroendeng

Hoe maak ik het klaar:
Voor deze tosti is een tostiapparaat niet zo geschikt, maar dat is geen probleem als je een grillpan hebt. In de pan kun je prima tosti's bakken, juist ook met een extra dikke vulling.
Smeer de boterhammen dun in met roomboter. Wanneer de boter hard is, werkt dit beter op bevroren brood of oud brood.
Besmeer de andere kant van de boterhammen met pindakaas.
Schil de appel, verwijder het klokhuis en snijd doormidden. Snijd dunne plakjes van de appel en leg deze op de pindakaas.  Bestrooi met de seroendeng, het kokosstrooimengsel. Wist je dat je die ook lekker zelf kunt maken?  (klik)

Dek af met de andere boterham met pindakaas aan de binnenkant.
Bak de boterham op middelhoog vuur in de grillpan aan beide kanten bruin.
En dan.... proeven!
Let op dat je je niet verbrand!  De appel wordt heet.

Koud is deze tosti niet lekker, maar wie weet - wanneer de tijd van thuiswerken voor jou voorbij is -
  kun je 'm op je werk of op school wel even bakken!

En de smaak is verrassend.... Misschien wordt dit ook jouw favoriet!?

Geen opmerkingen: