woensdag 28 februari 2024

Chocolat cheesecake met oreo

Misschien was het inspiratie van Heel Holland bakt, hoewel ik vooral TikTok filmpjes 
voorbij zag komen....
 Jongste zoon bakte, in navolging van de cheesecake die ik voor zijn verjaardag maakte, 
een prachtige cheesecake voor de verjaardag van z'n zusje vandaag!
En eerlijk is eerlijk: hij lijkt niet eens op de cheesecake die ik maakte, ook niet op het exemplaar 
uit z'n Tiktok filmpje overigens. 
Deze ziet er oogstrelend, hemels lekker uit!
En ik kan je vertellen: zó smaakt 'ie ook!!
Ik dacht dat ik niet echt een fan van cheescake was, maar ik ben om.
En lekker makkelijk: dit is een no-bake taart, dus de oven heb je niet nodig!

Tijd om dit recept hier te delen en  nooit meer te vergeten, want deze wil ik vaker eten.

Drie keer hoera voor jongste dochter haar verjaardag.
En drie keer hoera voor jongste zoon, de meesterbakker!!



Oreo cheesecake met chocolade

     voor 12 tot 16 stukken

Ingrediënten
          voor de bodem
  • 100 g roomboter
  • 300 g oreo classic
      voor de vulling
  • 600 g roomkaas
  • 600 ml slagroom
  • 1 tl vanille extract
  • 100 g poedersuiker
  • 200 g witte chocolade
    topping
  • 100 g witte chocolade
  • 100 g pure chocolade
  • 100 ml  sojaroom of slagroom
  • oreo classic
        overig
  • springvorm van 28 cm
  • bakpapier
  • cocktailprikker

Hoe maak ik het:
Bekleed de bodem van de springvorm met een stuk bakpapier. 
Maak eerst de bodem en smelt hiervoor de boter. Maal de oreokoekjes fijn in de keukenmachine. Roer de gesmolten boter erdoor en stort in de vorm. Druk met de bolle kant van een lepel stevig aan tot een platte bodem en zet in de koelkast om op te stijven.
Maak de vulling door de slagroom met de roomkaas te mixen tot een stevige massa. 
Voeg poedersuiker en  vanille extract toe. 
Smelt de witte chocolade au-bain-marie en mix ook dit 
door het mengsel. 
Stort de vulling in de vorm op de oreo taartbodem en
strijk de bovenkant mooi glad.
Zet weer terug in de koelkast om op te stijven. 
Laat zeker twee uur staan.

Maak de topping door beide chocoladesoorten tegelijk au-bain-marie te smelten.
Roer door de witte chocola 50 ml sojaroom of ongeklopte slagroom.
En doe dit ook door de pure chocola.

Haal de taart uit de koelkast en verdeel de witte chocola op één helft
en de pure chocola op de andere.
Waar de kleuren elkaar raken in het midden, maak je strepen met een cocktailprikker 
 zodat de kleuren in elkaar overlopen.
Wat een spectaculair en mooi effect, terwijl het heel eenvoudig is.

Snijd de overgebleven oreokoekjes door de helft.
De stukjes die breken zijn niet erg.
Decoreer de taart met de oreokoekjes en -kruimels.
En het kan nog net.... tussen de koekjes kunnen 12 kaarsjes staan.

Is dit niet een feestelijke taart?!
Heb ook een fijne dag, met of zonder jarige!


Geen opmerkingen: