donderdag 11 april 2024

Zelf margarine maken

 Ben jij team roomboter of team margarine?
Ik hoor bij de eerste groep,  manlief is echter minder principieel en 
eet graag een bammetje hagelslag met een plakkerige laag margarine ertussen. 
Of halvarine of.... wat er dan ook 'goedkoop' in het schap staat.
Er zijn mensen uit team boter die margarine levenloos plastic noemen...  

Hoe het ook zij, ik besloot zelf eens margarine te maken.
Voor manlief. Omdat het niet alleen goedkoper, maar ook veel gezonder kan.
En hoewel roomboter zelf maken (klik!) nog minder ingrediënten nodig heeft, 
ben ik er in geslaagd deze margarine met maar 4(!) ingrediënten te maken.
Biologische ingrediënten en natuurlijk geen toegevoegde E-nummers. 
Het resultaat is niet alleen goed smeerbaar, 
maar ziet er ook goed uit. En de smaak??  Tja.... het is geen roomboter. ;)

Nu nog de wisseltruc.... 
ik stop deze zelfgemaakte margarine in een schoon, leeg kuipje winkelmargarine. 
Zou het opvallen dat het zelfgemaakt is?
Het moet  een echt alternatief zijn!
En omdat ik het zelf niet eet (okay, vooruit... ik proef 
wat margarine op een crackertje om te kunnen zeggen wat de smaak is) moet er 
gekeurd worden zonder vooroordeel. Lees verder om te weten of dat gelukt is...

Hoe maak je margarine zelf? Doe mee, het is echt easy peasy.


Margarine

      voldoende voor 250 g (een half kuipje) voor 25 boterhammen
Ingrediënten:
  • 5 el kokosolie (ontgeurd)
  • 90 ml zonnebloemolie 
  • 2,5 tl wortelsap
  • 1 tl mosterdpoeder
  • evt. wat druppels citroensap
      ook nodig
  • ijsklontjes
  • leeg kuipje


Hoe maak ik het klaar:
Doe de ijsklontjes in een ruime bak en vul aan met koud water.
Zet een kleiner schaaltje in een ruime schaal met kokendheet water.
Smelt de kokosolie au-bain-marie in het kleine schaaltje in het hete water.
Doe de zonnebloemolie in een ruime kom en zet deze in de bak met ijswater. Je kunt 
in plaats van zonnebloemolie ook lijnzaadolie of raapzaadolie gebruiken of
  maak een olieblend ;).
Voeg het wortelsap en de mosterdpoeder toe en roer goed door elkaar 
tot een crèmekleurige vloeistof is verkregen. 
Leuk detail: wortelsap maak je makkelijk zelf met een sapcentrifuge. Deze week
 kwam ik een emmer zand tegen waar nog een laatste worteltje vanuit de tuin in zat.
Het mosterdpoeder fungeert trouwens als emulgator. Niet zomaar weglaten dus.
Roer de gesmolten kokosolie door het oliemengsel in de bak met ijswater.
Blijf roeren tot de kokosolie stolt en 
je een goed smeerbare spread hebt gekregen.
En klaar is je zelfgemaakte margarine.

Je kunt extra smaakstoffen toevoegen zoals zout en citroensap of maak er een kruidenmargarine van.

Bewaar de margarine zoals je gewend bent, in de koelkast of erbuiten. Ze blijft - ook zonder conserveringsmiddelen - lang houdbaar. Denk in weken, niet in dagen.

Ontmaskerd
Manlief at de margarine maar vond er een raar, beetje overheersend smaakje aan zitten. 
en omdat ik er naar vroeg, wilde hij weten wat ik ermee gedaan had.
Jongste zoon is overal wantrouwig over en heeft het niet eens geprobeerd omdat het er gek uit zag. 
Snap jij dat? Af en toe zijn ze hier thuis behoorlijk wantrouwig als ik wat maak.
Ik begrijp er niks van....  :(
 Per ongeluk had ik kokosolie gebruikt die naar kokos smaakt. Vandaar dat ik het bij 
de ingrediënten gelijk heb veranderd: neem ontgeurde kokosolie.
Waarschijnlijk wordt de smaak beter wanneer je meerdere oliën gebruikt en wat zout toevoegt.
In ieder geval vond ik het een leuk experiment!


Verschil in prijs
Tegenwoordig kost het goedkoopste kuipje margarine in de supermarkt - let op: je moet even door
de knieën -  € 1,19 voor 500 gram.

Alles bij elkaar kost 'mijn' biologische margarine - zonder E-nummers en zonder water - 92 cent 
voor 250 gram.

Maar dat is appels met peren vergelijken. Bij de AH kun je biologische halvarine kopen in een kuipje van 250 g. Dat kost € 1,69.
Dat komt meer in de buurt. En dan is mijn zelfgemaakte margarine weer bijna de helft van de prijs.


Gezond versus ongezond!
Margarine wordt kunstboter genoemd en dat is het ook.
Je gebruikt het in plaats van boter, het wordt door voedingsexperts aangeprezen als 'gezond' en 'minder vet', maar het blijft nep, gemaakt in een fabriek en niet bij de boer. 
En gezond? Nou, daar valt heel wat op af te dingen.
Zie ook mijn blog over zelf roomboter maken.Klik!
Wat krijg je er altijd bij?
Gratis twee tot vier E-nummers - afhankelijk van de winkel waar je het koopt - en tevens 
betaal je voor een heleboel water (meer dan 30%).
De E-nummers zijn: emulgator E471, conserveermiddel E200 of E202 en kleurstof E160a plus 
nog een voedingszuur E 330.
In deze zelfgemaakte margarine zitten alleen natuurlijke, biologische ingredienten.
De emulgator is het mosterdpoeder, conserveermiddel heb je niet nodig, het hoeft geen 
anderhalf jaar bewaard te worden, de kleurstof is versgeperst biologisch wortelsap en 
het voedingszuur heb ik toegevoegd met enkele druppels vers citroensap van een biologische citroen.

Deze margarine is meer verantwoord dan de margarine uit de super.
Ik ga het allerliefst voor roomboter; dát is - vind ik - pas echt een verantwoorde keus!
Zo blijf ik bij team roomboter
Maar.... kies vooral zelf!

Geen opmerkingen: