donderdag 20 juni 2024

Anti muggenspray

 Al een aantal nachten slaapt jongste zoon slecht. En als ik hem bij het ontbijt tegenkom,
 zie ik allemaal nieuwe jeugdpuistjes, denk ik... Dat zijn het niet, het zijn muggenbulten.
De reden dat hij slecht slaapt, zijn de hongerige muggen die het op hem voorzien hebben. 
Waar ze vandaan komen terwijl ons hele huis is gebarricadeerd met horren, weet niemand. 
Dat ze een goede neus hebben voor vers bloed is duidelijk. En laat jongste zoon nu 
net heerlijk bloed hebben, met een vleug zeer aantrekkelijk zweet erdoorheen....
Muggen blij, zoon niet!

Maar ja...  dit kan zo niet langer!
Elke ochtend sla ik in zijn kamer een aantal muggen dood, veeg bloedvlekken
 van muur en plafond, ga naarstig op zoek naar een klamboe en barricadeer ramen en deur.
Tot ik vanmorgen een goed idee kreeg. Ik maak een anti muggenspray voor hem! 
Dat ik daar niet eerder op kwam.
Muggen houden van bepaalde geuren, maar voor andere geuren halen ze hun neus op.
Je herkent het vast: zelf word je compleet lek gestoken, terwijl je partner 
ongestoord en ongeprikt naast je ligt. 
Sommige geuren schrikken muggen af of ze vliegen er een rondje voor om.
Dit zijn bijvoorbeeld:
  • lavendel
  • pepermunt
  • citroen
  • citronella
  • eucalyptus
  • tea tree
  • goudsbloem
  • rozemarijn

In de winkel koop je allerlei sprays, kaarsen of balsems met geuren die muggen 
zouden afschrikken. Deet staat bekend als het muggenmiddel bij uitstek. 
In werkelijkheid is het een chemisch middel dat schadelijk kan zijn voor je gezondheid.
Zeker kinderen en zwangere vrouwen moeten dit niet gebruiken. 
Ze kunnen huidirritatie veroorzaken en bij hogere doseringen zelfs vergiftigingsverschijnselen.
De aanbevolen dosering moet in ieder geval strikt nagevolgd worden.

Ik maak een goede anti muggenspray van pure ingrediënten, niet schadelijk voor
je gezondheid of voor je huid. Vooral 
de kwaliteit van de etherische olie is hierbij van belang.
Duur in aanschaf, want een goedkope etherische olie is geen echte en zéker 
geen goede etherische olie.
Maar je kunt deze etherische oliën dan ook voor meerdere doeleinden gebruiken.
Kijk voor inspiratie hier!



Anti muggenspray (1)

      voor 125 ml

Ingrediënten:
  • 100 ml gekookt water (of gedestilleerd)
  • 10 ml pure alcohol 96% 
  • 10 druppels etherische olie lavendel
  • 10 druppels etherische olie citronella
  • spuitflacon met amberkleurig glas


Hoe maak ik het:
Laat het gekookte water afkoelen of gebruik gedestilleerd water.
Ik gebruik alcohol van 96% wat ik normaal in de keuken gebruik om laurierlikeur of port te maken.
Je kunt prima medicinale alcohol gebruiken van 70%. De alcohol zorgt ervoor dat de spray langer houdbaar is.  Meng water en alcohol en voeg de etherische olie druppelgewijs toe.
Roer stevig door. Water en olie mengen niet, maar ze kunnen wel samen in een flesje.
Schenk de anti muggenspray in een spuitflacon, liefst van gekleurd glas (blauw of amberkleurig) 
dat verlengt de houdbaarheid eveneens.
Bewaar het flesje bij kamertemperatuur en schud voor elk gebruik!
Je kunt de spray op kleding, een hoofdkussen of (auto)stoel sprayen. 
Door de goede kwaliteit etherische olieën met krachtige, pure geur, is de spray ongeveer 
een nachtlang afschrikwekkend voor muggen.
Muggen houden niet van deze sterke geuren, jongste zoon kan hiermee leven
en besluit deze te gebruiken!

Andere geuren waar muggen voor weggaan, zijn pepermunt en eucalyptus.
Ik verwerkte ze in de volgende spray. Te heftig voor zoonlief, 
maar wie weet werken deze geuren nog  beter!


Anti muggenspray (2)

      voor 125 ml

Ingrediënten:
  • 100 ml gekookt water (of gedestilleerd)
  • 10 ml pure alcohol 96% 
  • 10 druppels etherische olie eucalyptus
  • 8 druppels etherische olie pepermunt
  • 10 druppels etherische olie citronella
  • spuitflacon van amberkleurig glas

Hoe maak ik het:
Maak dit op dezelfde manier als bovenstaande spray.
Meng water en alcohol en voeg de etherische oliën druppelgewijs toe.
Met deze hoeveelheid vulde ik niet alleen een spuitflacon, maar ook een flesje om na te vullen.
Deze bewaar ik in het donker in het medicijnkastje...
Let op! De etherische olieën van DoTerra zijn zowel cutaan (op de huid) als 
oraal (om in te nemen) te gebruiken.
Kijk goed hoe dit bij een ander merk is. 
Gebruik het niet bij kinderen jonger dan 10 jaar.
Zet bij hen liever een diffuser 's nachts in de slaapkamer met een geur
 waar muggen voor op de vlucht gaan.
"En.... heb je vannacht beter geslapen en ben je minder gestoken", vroeg ik hoopvol 
aan zoonlief de volgende dag.
En jawel hoor! Dát is het geval!
Hoera voor deze anti muggenspray!!
En nu eens kijken of ik een middeltje kan maken tegen vliegen, 
want die cirkelen de hele tijd dat ik dit blog schrijf rondom mijn hoofd. 
Of wacht... heb ik niet nog ergens een vliegengordijn liggen?

Wat doe jij tegen muggen en andere hinderlijke plaagbeestjes in de zomer?
Heb jij nog een gouden tip?!


Geen opmerkingen: