vrijdag 27 september 2024

Selderijzout

 Je hebt selderij, selderij en... selderij!
Oftewel deze plant heeft meerdere verschijningsvormen in de moestuin. 
Hij wordt gekweekt:

  • om zijn grote knollen en dan krijg je de aromatische knolselderij
  • voor de stengels en als je deze ondergronds houdt, krijg je bleekselderij
  • voor het blad als een kruidige toespijs, je hebt bladselderij

Knolselderij staat dit jaar niet in m'n tuin.
Met de bleekselderij lijkt het niet veel te worden. In plaats van mooie, lange stengels
 te produceren, komt er vooral veel blad aan. 
Bladselderij dus, maar dat kruid gebruik ik niet zo veel. 
Maar van selderij kun je wél selderijzout maken en dát doe ik deze week!



Selderijzout

    voldoende voor 1 kruidenpotje (110 g)
Ingrediënten:

  • 80 g bladselderij
  • 1 tl selderijzaad
  • 100 g grof zeezout


Hoe maak ik het klaar:
Was de bladselderij goed en laat uitlekken. Heb je geen bladselderij, je kunt ook het blad van
 bleekselderij uit de winkel nemen. 
Vermeng het blad met het zout en spreid uit op bakpapier 
op een tray in een voedseldroger of dehydrator.
Stel deze in op 55°C en laat het zout met de blaadjes 2 tot 3 uur drogen.
De blaadjes moeten knisperig droog aanvoelen,  dan is het goed.
Wat vind je van mijn nieuwe voedseldroger?
De andere was kapot. Deze nieuwe kreeg ik van mijn lief en hier ben ik heel blij mee!
Doe het zout en de bladselderij in de notenhakmolen van de staafmixer
en mix fijn.
Voeg het selderijzaad toe en mix dit er ook door.
Selderijzout dat je in de winkel koopt, is meestal gemaakt van 
zout en selderijzaad. Selderijzaad heb ik gevonden in mijn zadendoos
maar is niet los in een supermarkt verkrijgbaar.
Selderijzout met bladselderij geeft een mooi groene kleur.

Selderijzout geeft een licht kruidig aroma aan tal van gerechten.
Je kunt zout oneindig lang bewaren en als de selderij goed gedroogd is,
kun je dit selderijzout ook jarenlang bewaren.
Maar waarschijnlijk vul ik volgend jaar gewoon weer een nieuw potje!
Gebruik jij wel eens selderijzout?!



Geen opmerkingen: