woensdag 25 september 2024

Groene smoothie uit de tuin

 Genoeg groen voor een smoothie komt deze tijd gewoon uit de tuin!
Vanmorgen oogstte ik een prachtexemplaar van een komkommer, vijf bladeren van 
de boerenkool - de plant kan gewoon nog door groeien - en reuzenappels van mijn appelboompje!

Ik nam nog wat fruit van de fruitschaal, wat vervangbaar is door Hollands fruit, eventueel uit de tuin.
De smoothie smaakte me verrukkelijk!
Wat komt er vandaag uit jouw keuken?!


Groene smoothie uit de tuin

      voor 750 ml  beslis zelf voor hoeveel personen
Ingrediënten:
  • 1/2 komkommer of 200g
  • 50 g verse boerenkool (of diepvries)
  • 250 ml vers appelsap van 5 tot 6 appels
  • 1 limoen
  • 1/2 avocado
  • 1 banaan

Hoe maak ik het klaar:
Vries de banaan een nacht van tevoren in. De smoothie wordt hierdoor ijskoud en lekker romig!
Maak eerst appelsap met een sapcentrifuge of slowjuicer. Vers appelsap, niet verhit, zit boordevol voedingsstoffen en smaakt heerlijk zoet. 
Schillen of klokhuizen verwijderen hoeft niet, het meeste werk is de machine daarna schoonmaken ;)
Maak de verse boerenkool goed schoon en ris het blad van de steeltjes. Je kunt ook schoongemaakte boerenkool of diepvriesboerenkool gebruiken. 
Doe het verse appelsap in een blender. Pers de limoen uit en voeg het sap toe. Snijd de komkommer in grote stukken en voeg toe. Haal de avocado uit de schil, verwijder de pit en doe ook in de blender. 
Doe de boerenkool erbij en mix tot een gladde, groene smoothie.
Snijd de bevroren banaan in stukken en voeg deze toe.

En dan is je frisgroene smoothie klaar!
Serveer met een schijfje komkommer of limoen en wat boerenkoolblad.

Ik schonk de smoothie in een gigantisch bierglas van zoonlief.
 En zo leek het maar één smoothie die ik helemaal alleen op dronk.
Dát was genieten met een hoofdletter!
Natuurijk kun je  'm ook delen...;)
Of geef in kleine glaasjes als aperitiefje.
Heerlijk groen, lekker romig.
Op je gezondheid!


Variaties:
  • vervang de limoen door een halve citroen
  • vervang de avocado en banaan door de Hollandse peer. De smoothie zal net zo zoet en iets minder romig smaken
  • hou je van pit? Voeg een mespuntje chilipoeder of zwarte peper toe voor een krachtige smaak

Geen opmerkingen: