vrijdag 25 september 2015

Vergeten groente

In mijn tuintje staat een heleboel wildgroeiende peterselie. Het gaat me deze keer echter niet om het blad, nee, het is wortelpeterselie!
Een vergeten groente....ik zie het tenminste nooit in de supermarkt liggen.
Hoewel het blad zeker bruikbaar is, gaat het bij deze groente toch echt om de wortel. Die is zacht-stevig, wit en heel aromatisch.
Ik heb hem jaren geleden wel eens gegeten, toen hij als groente in de tas zat van het groente-abonnement van Odin. Heerlijk was het!
Ik was blij dat ik zaad kon vinden van dit lekkere gewas. Het duurde erg lang voor het opkwam, maar nu is het dus boven de grond een wildernis.
Omdat manlief een stukje van mijn moestuin nodig had, waar dus de wortelpeterselie groeide, hebben we maar vast wat geoogst.

En het was geen straf om de, nu nog kleine wortels, alvast te eten.

schoongemaakt oogt het wat iel....
en het lijkt een beetje op pastinaak
.....en er vanavond een heerlijk stoofpotje van gegeten!!
Natuurlijk bewaar ik het peterselieblad. Dat komt altijd wel van pas.
Ik heb het schoongewassen en in vochtig keukenpapier gerold.
Vervolgens in een plastic zakje in de groentela van de koelkast.
Dat is dé manier om verse kruiden nog even te bewaren.

De lunchsalade die ik ermee maak, komt volgende week hier....


Geen opmerkingen: