maandag 29 februari 2016

Een kattentaart!

Wat maak je voor een kleine jarige die veel van dieren en van chocolade houd?  Juist: een beestachtig, lekkere chocoladetaart.


Vandaag is de dag dat m'n peutertje een kleutertje wordt en ik maakte deze verjaardagstaart voor haar. Niet moeilijk en het ziet er goed uit, toch?!

Heel wat jaren geleden kocht ik altijd een verjaardagstaart en bakte er een appeltaart bij. Voor het budget dat ik voor een taart over had, was het nooit een echt lekkere taart.
Daarna kwam de volgende fase: een aantal jaren maakte ik de mooiste en meest originele marsepein taarten. Maar het bakgedeelte sloeg ik over. Ik kocht bij de Albert Heijn een taartbodem in drie delen. Ik maakte de boter crème en jam zelf, voor ertussen. En versierde naar hartelust met marsepein. 't Is net als kleien.....  Maar de taart bleef altijd droog. En nu..... nu bak ik de hele taart zelf.

Hoewel koken mijn passie blijft, gaan m'n taarten steeds lekkerder smaken. Een voorwaarde is wel dat het niet te ingewikkeld en tijdrovend is. 
Deze taart, op basis van cake, is daar een goed voorbeeld van. Niet ingewikkeld en toch een echte feesttaart. Zo leuk dat zelfs m'n oudste zoon hem straks voor z'n dertiende verjaardag wil hebben. De snoepkont ;-).   Vooruit..... gezond is het niet, maar één keer per jaar mag dat wel!

Ik maakte een kat, maar je kunt naar hartelust variëren op dit thema. Maak een beer of muis of....

Een paar tips en trucs:


Bak twee ronde cakes en voeg wat cacao aan het beslag toe. Maak een grote en kleine ronde cake. Ik nam een beslag voor 3 cakes en deed er wat extra bakpoeder bij, zodat het lekker luchtig werd.

Ik snijd de cakes bij, zodat ze even hoog zijn en leg ze ondersteboven. De bodem is vanzelf al mooi glad. De kleine ronde cake leg je voor een deel op de grote cake. Het dubbele gedeelte snijd je weg, om daar vervolgens......

.... de oren uit te snijden. Het maakt niet uit of ze precies gelijk van vorm zijn. Zijn ze in het echt ook niet, toch?! 
 En dan het 'metselen'. Ik maakte een mierzoet glazuur/botercreme mengsel met cacao.
Daar zal ik het recept even van delen.

Botercrème-glazuur voor kattentaart

Ingrediënten:
  • 225 g poedersuiker
  • 60 g zachte roomboter
  • 3 el cacaopoeder
  • 4-6 el sojamelk of water
Hoe maak ik het klaar:
Doe alles in een kom en roer goed door, tot het een glad en luchtig geheel is.
Klaar voor gebruik.

Ik metselde eerst het lijf aan de kop en daarna de oren aan de kop door het mengsel ertussen te voegen. Vervolgens spatelde ik alle botercrème-glazuur over de bovenkant en de zijkanten uit. Met een spatel smeerde ik het goed glad.
Voor de versiering gebruikte ik
  • M&M's met pinda (ogen en neus)
  • skittels (binnenkant oren, mond en nagels)
  • gekleurde snoepveters (pootomtrek en staart)
  • snoepstengels (snorharen)
Voor de snorharen kun je ook dunne chocoladesticks gebruiken, maar ik kon ze niet meer in de supermarkt vinden.
En let even op de staart, wil je?
Die is door mijn creatieve dochter als een visgraatvlecht gevlochten met vier snoepveters.

In het midden kunnen de kaarsjes of een cijferkaars.
Het in stukken snijden werd nog een puzzel, want natuurlijk wilde elk kind een stuk taart met extra veel snoep erop. Dat maakte het wat ingewikkeld, maar wat smaakte hij lekker....
En zeker niet droog! ;)

Geen opmerkingen: