maandag 25 april 2016

Brandnetellasagne

Wat ben ik toch een vreemd mens..... Ik ken tenminste niemand anders die van dit plaatje brandnetels, wat zich overigens meters en meters ver uitstrekt, enthousiast wordt.

Ik wel!  

Ik zie de mogelijkheden!
Brandnetels zijn geweldig, als je er wat meer van weet!
Ik heb er al eerder over geschreven, dus dat ik ga niet herhalen, maar als je weet hoe geneeskrachtig en gezond iets is,  kun je er van leren genieten.
Deze brandnetels staan aan de randen van de (biologische) wijktuin. Heel natuurlijk en puur. De tuin is afgesloten met een hek, er komen geen honden, het ligt niet direct langs een drukke weg en Henk laat ze speciaal voor mij nog even staan.
Gaan ze bloeien, dan gaat hij ze ook weghalen. Hup, met de bosmaaier erover heen.
Super, toch?
Ik plukte 500 gram. Alleen de topjes met de eerste blaadjes daaronder. Als je ze langs boven vastpakt, brandt je je niet. Hoewel..... je voelt altijd wel iets, een heel klein beetje! Maar het voelt meer als een tinteling. En elke keer denk ik eraan, dat ik vast geen reuma aan mijn handen zal krijgen, als ik zoveel brandnetels pluk.... Of het waar is, zal ik wel merken (en is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk.....) maar feit is dat brandnetels geneeskrachtig zijn.
Thuis deed ik de brandnetels in mijn groentewasemmer.  
En toen maakte ik brandnetellasagne.
En dat vónden ze hier toch lekker!!
Het was zo op.

Ik deel het recept hier!

Brandnetellasagne

Ingrediënten:
  • 500 g verse brandnetels (toppen van voor- of najaar)
  • olijfolie
  • 1 ui
  • 2 kleine preitjes
  • 2 teentjes knoflook
  • 250 g kastanjechampignons
  • 1, 5 pak lasagnebladen
  • 2 tomaten
  • 200 g geraspte belegen kaas
  • versgemalen peper
  • kruidenzout
Voor de bechamelsaus:
  • 50 g boter
  • 50 g bloem
  • 8 dl ongezoete sojamelk

Hoe maak ik het klaar:
Was de brandnetels voorzichtig in een emmer of vergiet. Omdat snijden nogal lastig is, zonder jezelf flink te prikken, knip ik met een schaar de brandnetels fijner. Snipper de ui en de knoflook en snijd de preitjes in dunne stukjes.
Verwarm de oven voor op 210 graden.
Verwarm de olie in een grote hapjespan en fruit hierin de ui, knoflook en prei. Voeg na twee minuten de brandnetels in gedeeltes toe en laat ze op hoog vuur slinken. Breng op smaak met peper en kruidenzout. Verwarm in een kleine koekenpan wat boter en bak hierin de in plakjes gesneden champignons.
Maak ondertussen de bechamelsaus. Neem een kleine pan en smelt hierin de boter. Voeg de bloem toe als de boter gesmolten is. Roer goed tot een soort bal ontstaat (de roux). Verwarm een paar minuten. Meet de sojamelk af. Je kunt een deel kookvocht of gewoon water nemen in plaats van de melk. Voeg de vloeistof in gedeeltes toe, onder voortdurend, stevig roeren. Ik gebruik een garde, want de saus moet klontvrij worden. Warm elke keer even goed door, voordat je een nieuwe scheut vocht toe voegt. 







Neem een grote ovenschaal en vet die in met een scheutje olie.
Begin met een laag brandnetelmengsel, verdeel daaroverheen een klein beetje saus en wat gebakken champignons. Dek af met een laag lasagnebladen. Herhaal dit twee of drie keer.
De bovenste laag maak je met alleen saus, daaroverheen verdeel je de in schijven gesneden tomaten.
Dek af met een laag geraspte kaas.

Schuif de lasagne in de oven en bak hem ongeveer in 30 tot 40 minuten gaar.



 
 Dit recept heb ik ooit een keer als tiener overgeschreven uit één of ander blaadje.
Ik weet echt niet meer waarom, want mijn moeder kookte altijd gewone, Hollandse kost. Ze gebruikte nooit knoflook en natuurlijk al helemaal nooit brandnetels, want dat is toch geen groente......
Dit is beslist een heel alternatief recept.
Maar het is echt lekker!

En durf je de brandnetels niet aan? Dan kun je die vervangen door spinazie...... 
Laat je het me horen als je het een keer geprobeerd hebt?

Geen opmerkingen: