zaterdag 28 mei 2016

Snijbietomelet met feta

Mijn spinazieoogst is nu afgelopen, maar naadloos daarop aansluitend, komt daar mijn snijbietoogst aan.
Ik at deze week snijbietomelet met feta, geserveerd met brood, zwarte olijven en  houmous.
Ziet er niet verkeerd uit, toch?
Lekker makkelijk op een doordeweekse dag en héél goedkoop!

Snijbiet lijkt qua vorm, kleur en structuur veel op spinazie.
Daarom gebruik ik snijbiet en spinazie gerust in dezelfde recepten. Wil je mijn recept klaarmaken met spinazie? Dit kan prima!
Sommigen vinden dit niet kunnen, het zijn ècht twee verschillende soorten groentes,  maar ik zie geen probleem. Als het maar lekker smaakt, toch?!

Spinazie (spinacia oleracea) is zelfs geen familie van snijbiet (beta vulgaris). Snijbiet hoort bij de familie van de suikerbiet en rode biet.
Wat betreft de gezonde eigenschappen van deze groentes, ontlopen ze elkaar niet  zoveel.
Spinazie bevat negen vitamines, waaronder veel vitamine A. Snijbiet bevat vitamine A, B en C. Beiden bevatten oxaalzuur, wat je soms merkt aan je tanden. Als je het net gegeten hebt, kun je een stroef gevoel hebben, alsof er een laagje over je tanden zit......

Spinazie is in elke supermarkt of groentekraam goed verkrijgbaar. Snijbiet zie je zelden in de winkel liggen, maar elke moestuinder heeft het wel in zijn tuin staan. Soms zie je snijbiet te koop bij een biologische groentekraam of natuurwinkel. Vreemd, want snijbiet is ideaal in de moestuin.
Je kunt beginnen met oogsten vanaf mei en elke keer als je de blaadjes afsnijd of afknipt, groeien ze weer aan. Dit kan zo doorgaan tot ver in de winter. Ideaal!

Ik ga de supermarkten eens bevragen waarom ze geen snijbiet in het assortiment hebben.
Wie geen snijbiet kent en het eens wil proberen, mag gerust een maaltje komen halen.

Ik at deze week dus lekker snijbiet.


Snijbietomelet met  feta

Ingrediënten:
  • 750 g snijbiet
  • 8 eieren
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 el olijfolie
  • 2 el boter
  • 200 g feta
  • versgemalen zeezout en peper

Hoe maak ik het klaar:
In de wok roerbak ik de gewassen snijbiet, met het aanhangend water en een scheutje olie, even kort. Zo slinkt de groente. Laat de groente uitlekken in een vergiet en druk het vocht eruit. Snijd de snijbiet daarna grof.
Je bakt twee omeletten, dus ik verdeel de eieren over twee kommen.
Klop de eieren los en pers boven elke kom een teentje knoflook uit. Verdeel de snijbiet en roer ze door het eimengsel. Breng op smaak met peper en zeezout. Bak in twee koekenpannen de groene omeletten.
Verdeel er een deel van de feta overheen. Als het ei gestold is, is het tijd om te keren.
Draai de omelet om met behulp van een bord.
Bak de andere helft nog even kort.
Serveer met brood, olijven en houmous. Serveer ook de overige fetakaas, in blokjes gesneden erbij.
Verdeel die over de omelet.
Ik kocht biologisch haver-speltbrood. Wat rook dat heerlijk, zo'n vers brood!
Zelf bakken doe ik (nog) niet zo vaak......
De houmous, kikkererwtenpuree, maakte ik zelf. Ik had gedroogde kikkererwten eerst geweekt,   daarna gekookt, gepureerd en op smaak gebracht.
Helaas ben ik over het resultaat nog niet tevreden, dus het recept komt nu nog niet.

Het ziet er nog chique uit, zo.
En het smaakte prima!

Geen opmerkingen: